* Concert review Samantha Fish & Mike Zito Zingem, Belgium 11/01/2014

10387072_645070572280835_5666611673159564595_o

vzw Bluesnight had voor ons een aangename verassing in petto om misschien wel de meest droevig geestige dag van jaar, Allerheiligen, wat op te beuren. Met Samantha Fish en Mike Zito & The Weel hadden ze twee ‘headliners’ op hun affiche. Beiden komen uit de stal van Thomas Ruf en zijn gerenommeerde platenlabel Ruf Records. Twee jaar geleden hadden wij de kans om interview-gewijs voor het Bluesmagazine Back To The Roots, rond de tafel te zitten met de sympathieke Samantha Fish. Sindsdien zijn wij vrienden gebleven, maar vooral fan van haar imponerende sound. Net zoals Samantha werd ook Mike Zito al vrij vroeg ondergedompeld in de woeste klanken van het diepe Zuiden. Hij was zich toen nog niet bewust van het feit dat deze de basis zouden vormen van zijn toekomst in de muziek. Tegenwoordig heeft Zito zijn demonen getemd en stond hij samen met Samantha Fish en zijn band The Weel in Zaal De Korenbloem in Zingem.

Samantha Fish & Mike Zito  Zingem 01-11-2014 251  Klokslag 20u00 mocht de 25-jarige Samantha Fish uit Kansas City, Missouri haar gitaar inpluggen. In de backing vonden we drummer Rob Lee en bassist Scott Sutherland terug. Van bij de eerste vocale noot viel ons meteen op dat haar stemgeluid heel wat volwassener klinkt. Samen met haar gitaar ontwikkeld ze nog steeds diezelfde gelaatsexpressies, behoud ze de nodige vibrato, en puurt de ene solo na de andere uit haar gitaar. Heel wat songs vloeiden uit haar recente album ‘Black Wind Howlon’. Maar al vrij vlug omschouderde Samantha haar sigarbox gitaar om het begeesterde ‘Sucker Born’ door de woofer te jagen. Tussendoor verscheen producer en soulmate Mike Zito op het podium om samen het duet ‘Kick Around’ te performen. Na ‘My Baby Bought A Ticket‘ en ‘Runaway’ kwam Samantha onverwacht aandraven met het emotioneel en akoestische ‘Dead Flowers’. Deze Rolling Stone klassieker blijkt nog steeds een van haar favoriete songs te zijn. Al even snel werd het opnieuw ‘rocktime’ met de titeltrack van haar nieuwe album. Na een klein uur besloot een kwieke Fish haar concert met de Black Sabbath song ‘War Pigs’. Een volgepakte zaal werd er zelfs even paranoïde van. Of hoe was titel van het Black Sabbath album ook alweer.

Samantha Fish & Mike Zito  Zingem 01-11-2014 172  Tijd om na een korte pauze met wat gerstenat, een overbevolkte cd-stand (iedereen wilde blijkbaar wel op de foto of een schijfje van de knappe blondine), Mike Zito op ons los te laten. Mike komt ook uit de staat Missouri, maar dan uit de stad St. Louis. Als ‘special guest’ had hij voor ons saxofonist Jimmy Carpenter meegebracht en die zou meermaals in de spotlight staan met zijn imponerende saxarrangementen. Met zijn strakke backingband opende Zito met het opwindende ‘Don’t Break A Leg’, om snel een vervolg te breien met de titelsong van het album ‘Gone To Texas’. Zito heeft nog steeds dat luizig stemgeluid en puurt halsbrekende gitaarsolo’s uit zijn snaren. Samantha kwam de band vocaal verstreken voor het duet ‘I Never Knew A Hurricane’. Na deze hemelse ballade werd de gashendel volledig opengedraaid met het funky ingeklede ‘ Judgement Day. Tussendoor vond Zito nog even tijd om zijn eigen arrangementen van Prince’ classic ‘Little Red Corvette’ de wereld in jagen. Mocht Jimmy Carpenter zijn vocale kunsten tentoonspreiden met de titeltrack van zijn eigen album ‘Walk Away’ en presenteerde Mike misschien wel de meest bluesy song van de avond met ‘Hell On Me’. Het afsluitende ‘Texas Flyer’ was een scherp gitaarduel tussen Fish & Zito. En dat bleek de voorbode te zijn voor wat nog komen moest.

De bisronde, of wat dacht je, werd een heuse bluesjam. Met nummers als ‘Bootleg’, ‘Kick Around’ en ‘The Road Never Ends’ gingen beide kemphanen duelerend door de knieën. Net zoals hun inmiddels dolgedraaide schare fans.
Dolblij en goedgemutst als een klein kind trokken wij gezwind de nacht in. See you next week at BlauBlues Festival in Haringe !

Tekst & Pictures@Philip Verhaege

More pictures