2016 REVIEW |LEVEL 42 – Bierfeesten Oudenaarde 2016

Tekst en Fotoalbum : Jo De Boeck

img_0758-l

Als je me vraagt welke band, als eerste, een onuitwisbare indruk op mij heeft achtergelaten dan kies ik resoluut voor LEVEL 42! Midden de jaren ‘80 bezorgden ze mij ontelbare uren luisterplezier en ook vandaag nog blijft LEVEL 42…‘mijn’ band. Ik leerde ze – net als de meesten – kennen door hun talrijke hits, maar ik puurde nog véél meer plezier uit hun minder bekende werk uit de eerste platen.

Level 42 had met de succesvolle single Love Games (1981) meteen de aandacht getrokken en al gauw maakten ze de oversteek naar het Europese vasteland waar ze een gevestigde waarde werden in het live-circuit. Verdwenen de jazz/funk invloeden doorheen de jaren wat uit hun songs, hun typerende sound verloren ze nooit en het leverde hen tal van wereldhits op. 30 jaar later is de liefde amper bekoeld en dus trok ik met torenhoge verwachtingen richting de Adriaen Brouwer Bierfeesten te Oudenaarde voor een reünie met de band die mijn passie voor muziek (r)écht in een stroomversnelling catapulteerde…

img_0533-l

Level 42 maakte de overtocht met een uitgebreide bezetting, dus ook de blazerssectie tekende present, en opteerde om de ganse setlist op te bouwen rond hun grootste klassiekers.  Met ‘Heaven In My Hands’, ‘To Be With You Again’ én ‘Love Games’ wordt het publiek meteen getrakteerd op enkele meezingers van formaat en Oudenaarde liet zich niet onbetuigd ! En met deze songs etaleert Mark King ook meteen waarom hij nog steeds één van de meest begenadigde bassisten ter wereld is : hij staat voor zoveel méér dan de vermaarde ‘left hand slap’, hij imponeert eveneens in de vele wondermooie melodielijnen die in elke song verweven zitten.

img_0649-l

Na ‘Dream Crazy’, uit het album ‘World Machine’ (1985), wordt wat gas teruggenomen met een knappe versies van ‘Children Say’  (gezongen door keyboardspeler Mike Lindup) en ‘It’s Over’. Maar vanaf dan trekt Level 42 alle registers open met  fraaie  versies van o.a. ‘Running In The Family’ en ‘Something About you’ en – hun waarschijnlijk grootste hit ooit – ‘Lessons In Love’.  De fans van het eerste uur werden eveneens op hun wenken bediend met ‘The Sun Goes Down’, ‘Starchild’ en afsluiter ‘Hot Water’.

Ik denk dat zowel organisatoren, publiek én band kunnen terugblikken op een heel mooi concert. Wie er in Oudenaarde niet bij was, moet zeker de concertagenda van Level 42 in het oog houden want deze zomer staan ze opnieuw op de planken in België… En ik twijfel er geen seconde aan dat Level 42 er opnieuw een feest van zal maken!

LEVEL 42 is :
Mark King / bass & vocals
Mike Lindup / keyboards & vocals