2017 REVIEW : MARATHON – The First Run by ENorm @ Boerderij – Zoetermeer (NL)

Voor de eerste maal in mijn Liveacts Belgium avontuur mag ik aanzetten richting één van de meest gerenommeerde concertzalen in Nederland: Cultuurpodium ‘Boerderij’ in Zoetermeer. Decennialang ontvangen zij er de allergrootste namen; en vooral fans van progressieve en symfonische rock likkebaarden als ze de concertagenda van deze venue onder de loep nemen. En vanavond is het dan nog een hoogdag voor de Nederlandse liefhebbers van dit genre want op het programma staat ‘ Marathon – The First Run by ENorm’!

Even terug in de geschiedenis naar 1994 wanneer de band Marathon zijn eerste werk het levenslicht ziet … ‘The First Run’. Een debuut om ‘U’ tegen te zeggen want het behield met gemak zijn status als één van de meest gekoesterde Nederlandse neo-progressive rock albums aller tijden. Komen bands als Saga, Marillion en Rush muzikaal om de hoek kijken, de plaat kenmerkte zich vooral door de uitstekende en gevarieerde composities en sterk vocaal werk. Voor vele fans had de band er gerust nog vele marathons mogen aan koppelen maar na opvolger ‘Norm’ kwam er helaas een einde aan het verhaal. Of toch niet helemaal … want de broers Ronald en Eric ten Bos maakten in 2003 een mooie doorstart met de band ‘ENorm’. Deze band heeft inmiddels ook al een 3-tal albums op het palmares en groeide uit tot één van de betere live-bands die je bij onze Noorderburen aan het werk kan zien! Het Marathon-verleden bleef echter sluimeren en de reputatie van de ‘The First Run’ leidde ertoe dat ENorm dit album ook regelmatig weer in de spotlights plaatste. En dat is exact ook wat hier vanavond in Zoetermeer staat te gebeuren – een integrale uitvoering van deze klassieker, en uiteraard zullen daar nog een portie Enorm-materiaal en enkele covers aan toegevoegd worden. Een feestmaal waarvoor Liveacts Belgium maar al te graag aanschuift!

Vooraf wil ik mijn dank betuigen aan Trudes Oude Voshaar en Martijn Kuypers, fans van het eerste uur. Ze staan de band niet alleen bij met alles (dus ook een heuse fanbus die hier in Zoetermeer arriveerde) wat je maar kan bedenken. Ook ik werd hartelijk ontvangen en ik kon, ondanks wat fileleed, zelfs de soundcheck bijwonen. En wat klonk die al veelbelovend zeg!

Omstreeks 20.30u werd het concert ingezet met een bijzonder sfeervolle intro en versie van ‘Horizon’. Omringd door – instemmend knikkende – fans uit alle hoeken van Nederland werd al het goede uit de soundcheck meteen bevestigd : een sound die ‘zat’ en een band die er ENorm veel zin in had! Gevolgd door ‘Once Upon a Schoolyard’, en het mooi opgebouwde ‘Widow’, toverde de band een collectieve glimlach op de gezichten van een goed gevulde venue. Lag het accent in het 1ste setgedeelte vooral op ENorm songs en nummers uit het 2e Marathon album ‘Norm’, een kleine hommage aan Alan Parsons paste er perfect in met de prima uitgevoerde combinatie ‘Old and Wise’ en ‘Eye in the Sky’. Met o.a. het drieluik ‘Don’t You Want Me’, ‘Zoe’ – waarover later meer – en het ritmisch opzwepende ‘Hilayeah’ laat ENorm horen wat voor een uitstekende band het is. Het zijn stuk voor stuk knappe composities in het poprock-segment met een perfect gedoseerd Coldplay/U2-randje. Ook het Marathon-album ‘Norm’ kreeg voor de pauze de nodige aandacht. Het intimistische ‘Beauty of Silence’ blijft een fenomenaal nummer en werd door de ronduit schitterende zang van Eric ten Bos naar het hoogtepunt van set 1 gezongen! Ja, het moet nu eindelijk maar eens gezegd worden : Eric mag in Nederland zonder schroom in hetzelfde rijtje als Edward Reekers en Bert Heerinck geplaatst worden. Zowel in de heel rustige, alsook hardere, passages blijft Eric’s stem die mooie warme kleur behouden. In de bridge van ‘Ozone Layer’ hoorde ik zelfs even Magnum-zanger Bob Catley voorbij komen… Met titelnummer ‘Norm’ werd een boeiende eerste helft afgesloten en was er tijd voor een babbeltje en drankje in de gezellige bar.

Deel 2 werd mooi ingezet met ‘Don’t Leave Me’ en vervolgens was het even tijd om wat extra volk op het podium te halen … Eerst kregen we een korte toespraak van artistiek directeur (Boerderij) Arie Verstegen en vervolgens werden ook enkele fans blij gemaakt met cd’s en dvd’s die ze hadden gewonnen. Maar ook ENorm werd nog verrast met de melding dat The First Run Live reeds de gouden status bereikt had! Een uitgelezen moment om de plaat dan ook nog eens integraal los te laten op de fans!

Opener ‘Beyond the Veil’ kreeg voor de fans van het eerste uur nog een extra dimensie daar de originele ritmesectie nog eens mocht uitpakken! Bassist Jacques Suurmond en drummer Willem van der Horst stuwden de song naar een absolute climax en dit inspireerde ook Ronald ten Bos om een wervelende gitaarsolo af te vuren!

Gevolgd door sterke composities als ‘Man in the Mirror’ en ‘The Seventh Dimension’ was het de aanzet tot een wervelend uurtje genieten en ENorm joeg het ganse album er op uitstekende wijze door. Hoogtepunten opnoemen is quasi onbegonnen werk. Maar de Saga, Rush, Marillion en Magnum fans die deze schijf nog niet kenden moeten de plaat zeker eens checken. Als ik dan toch nog een paar nummers in de spotlights moet plaatsen, dan ga ik zeker voor ‘Open Field’ waarin de emotionele zangpartij van Eric ten Bos en het sfeervol keyboardwerk van Martin Platenkamp zich als een warm en comfortabel deken om je schouders drappeerden … Sublieme song! En de fans zullen het met me eens zijn : ‘The Patterns of the Landscape’ is en blijft één van de alltime favorieten en misschien wel hét Marathon-nummer … ? Maar zoals gezegd, de plaat ‘moet’ en ‘vraagt’ gewoon om integraal gespeeld te worden en met ‘Red Ride’ en ‘A Wall’ werd deze ‘run’ subliem afgerond!

Maar de eindmeet was nog niet helemaal bereikt … ENorm trakteerde alle aanwezigen nog op de single/dvd ‘Zoe’, een song die werd opgenomen in het kader van een project om ouders te steunen die een kind verloren. Een band met een ENorm hart dus … en dus kregen de fans er ook nog ‘Reach For The Roses’, Heart of Another One’ en ‘Casanovas’ bovenop! Van een marathon gesproken …

Hoef ik mijn conclusies nog te vermelden? Ruim 3uur kregen de fans een uitstekende band te zien die alles uit de kast haalde om er een topavond van te maken. En het is ze gelukt … op elk vlak. Namens Liveacts Belgium dan ook mijn oprechte bewondering en respect … en dank dat we hier verslag van mochten uitbrengen!

SETLIST – Part I
Horizon
Once Upon a Schoolyard