REVIEW : Brian Auger’s Oblivion Express @ Spirit of 66 (Verviers)

Soms zijn er van die bands of artiesten waarvan je je realiseert dat je ze ‘moet’ gezien hebben. Zo stond Brian Auger ook op mijn lijstje want hij geldt al decennia lang als één van de meest gerenommeerde Hammond B3 en keyboardspelers. En hoeft het te verwonderen dat het opnieuw Spirit of 66 is die deze legendarische muzikant op het podium krijgt…?

Geboren op 18 juli 1939 te Londen begon Brian Auger al op heel vroege leeftijd te experimenteren op zijn piano… Zijn ontegensprekelijk talent bracht hem al snel op diverse podia en hij bouwde een ijzersterke reputatie als jazzpianist op. In 1965 werd hij ingehuurd door de Yarbirds om de single ‘For Your Love’ in te spelen…op klavecimbel nota bene. Zijn titel ‘The Godfather of Acid Jazz’ vergaarde hij door zijn werk met bands als The Steampacket (met o.a. Rod Stewart) en Brian Auger and The Trinity (met o.a. Julie Driscoll) waarmee ze in 1968 een grote hit scoorden met de Bob Dylan song ‘This Wheel’s on Fire’. Brian Auger werkte ook samen met o.a. Eric Clapton, Van Morrisson, Eric Burdon en vele anderen. Maar de Brian Auger’s Oblivion Express blijft echter het grootste stuk van zijn rijke carrière domineren en resulteerde destijds ook in een samenwerking met ene Alex Ligertwood… Alex Ligertwood is een Schots multi-instrumentalist, geboren op 18 december 1946 te Glasgow. Het blijft me écht verbazen dat zijn naam bij sommigen pas een belletje rinkelen als je erbij vermeld dat hij ooit frontman was bij Carlos Santana. Voor mij bezit hij één van de mooiste stemmen ooit en die is eveneens te horen op albums van Jeff Beck Group en Average White Band. Deze 2 kleppers samen kunnen aanschouwen, kan je als rechtgeaard muziekliefhebber niet laten liggen…en Liveacts Belgium al zeker niet!
Voor de 2e maal in 5 dagen nam ik dus tijdig stelling in voor het podium van Spirit of 66. Omstreeks 20.45u nam Brian Auger ons aan boord van zijn Oblivion Express voor wat een ongemeen boeiend muzikaal ritje zou worden… Naast Alex Ligertwood op zang, gitaar en percussie bracht Brian ook zijn zoon Karma mee als drummer. En om het helemaal ‘af’ te maken was ook Larry Carlton’s zoon, Travis van de partij op basgitaar. Een zeer select groepje topmuzikanten op het podium in Verviers dus!

En wat klonk de band goed in deze venue…waar Brian Auger inmiddels voor de 11de keer te gast is. Vanaf de uitstekende eerste tracks ‘Happiness Is Just Around the Bend’ en ‘Straight Ahead’ was het genieten van dat fenomenale toetsenwerk van Brian Auger. Gespeeld door een absolute expert klonk dat mooier dan ooit. Maar het moet gezegd dat de algemene klankbalans voortreffelijk was. Na het wat frivolere ‘Sundown’ kregen we een stomende versie van ‘Don’t Look Away, Look Around’ voorgeschoteld dat ingeleid werd door een magistrale solo van Travis Carlton! De appel valt niet ver van de boom zegt het spreekwoord, ten huize Carlton was dat zeker het geval want hij sloeg iedereen met verstomming tijdens zijn virtuose uitstapje op de 5-snarige bas. Er werd even gas teruggenomen voor een wondermooi eerbetoon aan Wes Montgomery, één van de grootste jazz-gitaristen ooit. En ‘Bumpin’ On Sunset’ was ook de ideale song voor Alex Ligertwood om te bewijzen dat de hoge noten nog met sprekend gemak gehaald worden en zijn percussie-werk creëerde een hele mooie vibe. Als afsluiter van een schitterend 1e setgedeelte nam Brian Auger ons mee naar het succesvolle ‘Closer to It’ album. Brian’s comedy-talent ontlokte hem het verhaal dat hij voor dit album ooit een ‘granieten plaat’ ontving uit handen van Julius Caesar…om maar te duiden dat we met ‘Whenever You’re Ready’ pakweg 45 jaar terugkeerden in de tijd. Zoon Karma zette de song in met een knap staaltje slagwerk en halfweg de song nam Brian Auger over met een indrukwekkende solo. De Oblivion Express zette een denderde versie neer van deze song en stoomde in rotvaart naar een schitterende Santana-achtige climax!
Die pauze was méér dan welkom…en de perfecte gelegenheid om een praatje te slaan of de cd-collectie uit te breiden bij vader en zoon Auger aan de merchandise stand. Klasse!

Een kwartiertje later stonden alle neuzen weer richting podium waar Brian Auger ons verblijde met zijn interpretatie van de song ‘Butterfly’ van Herbie Hancock. Brian lichtte nog toe dat hij er een tekst voor schreef die je moet situeren in het boeddhistisch reïncarnatieverhaal Vervolgens was het opnieuw Travis Carlton die de song ‘Second Wind’ een lekkere groove meegaf wat die West Coast-feel nog versterkte.
En dan was het tijd voor Alex Ligertwood om voor hét kippenvelmoment van de avond te zorgen… Het sfeervol toetsenwerk van Brian Auger leidde Alex naar een verbluffende vocale prestatie in de soul-klassieker ‘I’ll Love You More Than You’ll Ever Know van Donnie Hathaway… Het grenst aan het ongelooflijke wat die man nog uit de stembanden puurt op zijn 70ste levensjaar! Nog niet bekomen van dit hoogtepunt demonstreerde Brian Auger nog eens uitgebreid zijn kunde in het instrumentale ‘T-Bone Steak’, waarmee hij op grootste manier hulde bracht aan de grote Amerikaanse jazzorganist Jimmy Smith. Had de Brian Auger’s Oblivion Express het al een ganse avond onmogelijk gemaakt om stil te blijven staan, het afsluitende – en ‘funky as hell’ –  ‘Compared To What’ (Les McCann) zette zelfs mijn heupen lichtjes in beweging… En geloof me, dat kan enkel betekenen dat Karma Auger en Travis Carlton een mirakel verrichtten;0)

Het spreekt vanzelf dat ‘de vraag naar méér’ unaniem en luid klonk in de Spirit of 66… En dus gooide Brian Auger en co er nog ‘Brain Damage’ tegenaan waarin Travis Carlton en de master himself nog eens de monden lieten openvallen… Een perfect slot van waarschijnlijk het muzikaal meest boeiendste concert dat ik ooit in Verviers zag!

Ik kan enkel besluiten met een diepe respectvolle buiging naar deze 4 fantastische muzikanten. Brian Auger toonde dat hij terecht een grootmeester is onder de klavieristen en Alex Ligertwood zingt nog steeds de sterren van de hemel. Aangevuld met een extreem getalenteerde ritmesectie kregen we méér dan 2uur een perfecte dosis jazz/funk/soul en rock die het predikaat ‘tijdloos’ verdient… Ik hoop oprecht dat deze Brian Auger’s Oblivion Express nog lang verder mag blijven doorstomen en ik kijk al uit naar volgende doortocht!!!
Namens Liveacts Belgium mijn dank aan Francis Geron en crew, het was opnieuw genieten!
Brian Auger’s Oblivion Express is :
Brian Auger / Keys