ROOTS & ROSES FESTIVAL – Lessen (review – pictures)

ROOTS & ROSES FESTIVAL
Lessen (B)
1 mei 2019
Review & Fotoalbum : Frank Jacobs

Vandaag staat de 10e editie van het ROOTS & ROSES FESTIVAL in Lessen op de teller. Een jaarlijks muzikaal hoogtepunt in dit kleine stadje aan de rand van Geraardsbergen, net over de taalgrens. Vroeg op het jaar, en voor de meesten onder ons dé opener van het nieuwe festivalseizoen. Het weer lijkt geen spelbreker te worden, want al vroeg in de morgen worden we verwelkomd door hemelsblauwe luchten en een stralende lentezon. Benieuwd zakken we af naar de terreinen waar Myriam Boone en Fred Marechal hun jaarlijkse festival organiseren. Met een gezonde honger voor de stevige porties Rock ‘n’ Roll die we dit jaar dus voor de tiende keer voorgeschoteld krijgen.

Dr. Voy

Dr. Voy zal het festival starten. Een groep uit la Louvière die uitstekende rock’n’ roll speelt, puur en hard. Ze hebben net een uitstekend album uitgebracht.

70’s Hardrock met uitstekende zangpartijen, aanvullende backing vocals en vloeiende gitaarsolo’s. Een fijne opener die al direct de sfeer zet. Gedreven goede muzikanten die geloven in hun muziek en deze op een sympathieke manier brengen. Het is rond 11 uur nog vroeg op de dag, maar toch is er al een hele schare fans aanwezig om de band te verwelkomen. Op te volgen als je deze stijl smaakt !

fja1137-xl

Everyone Is Guilty

Everyone is Guilty is een komeet die momenteel door het landschap van de Belgische Roots muziek raast. De Luikenaars brengen americana van wereldklasse waardoor ze erkend en geproduceerd worden door….. Slim Cessna himself ! Voor deze 10de verjaardag was hun aanwezigheid een must !

Verrassend frisse americana met gebruik van een groot instrumentarium. Vlotte songs in het genre, afgewisseld met soundscapes die je naar dorre woestijnvlaktes voeren. Een sterke technische band die het publiek onmiddellijk onderdompelt in de typische “Roses”-sfeer op dit festival. Deze muziek pakt en blijft plakken.  In hun stijl mogen deze mannen gerust een serieuze ‘Tournee Vlaanderen’ opzetten, hier moet en ga je van genieten !

The Courettes

De garagerock van dit deens-brasiliaans duo mocht niet ontbreken op de 10de verjaardag van Roots & Roses. Eén van onze favorieten ! The Courettes !

The sixties meet punkrock, en dat vertaalt zich in frisse garagerock. Als stijl misschien wat gedateerd, maar de band oogt fris en speelt heel gedreven. De combinatie van gitaar, drums en zang is tegenwoordig een populaire formule. Om de hoek leunt daar ietwat het gevaar van eentonigheid als de set te lang duurt. Maar de frisse verschijning en het energieke spel van twee jonge mensen op het podium relativeren de te grote ernst van de zaak. Meegenomen op dit festival, en natuurlijk ook leuk om de spetterende energie op het podium te zien.

The Goon Mat and Lord Benardo

De 10e Roots & Roses was niet mogelijk zonder de aanwezigheid op het podium van The Goon Mat & Lord Benardo. Een duet bestaande uit een zanger en muzikant gecombineerd met een geweldige harmonicaspeler. Ze spelen een wilde boogie blues met een vleugje garagerock. En ze zijn ook zelf zeer trouwe festivalfans . Ze hebben onlangs een album hebben uitgebracht, geproduceerd door Jim Diamond (White Stripes, Dirtbombs, The Devils….).
En omdat ze evenveel van Roots & Roses houden als Roots & Roses van hen, gaan ze dit jaar ook “Roots & Roses » brengen, het lijflied van het festival gecomponeerd door Fred Lani.

Ook deze band is een duo. Sterke muzikanten, die garagerock en harmonicablues versmelten tot een uptempo en gedreven concert. De sterke productie van de songs houdt de set overeind, en er is leven en beweging op het podium. Perfect voor dit Roots & Roses Festival, en wellicht ook heel opzwepend in een kleinere club. Opvallend hoe 2-mans-bands interactief met elkaar spelen en deze energie naar het publiek over brengen.

Calibro 35

Een krachtig Italiaans combo, een fenomeen uit Milaan ondergedompeld in de Italiaanse grandeur van de 7e kunst. Hun cinematografische muziek slaagt erin het kader te overstijgen maar tevens een permanente samenhang te behouden. Hun energieke rock gaat gepaard met durf en intensiteit, Hun groove is een ontmoeting van het psychedelisme met de funk van de jaren 70.
We kunnen bijna spreken van een supergroep omdat de muzikanten hebben samengewerkt met zeer bekende artiesten zoals PJ Harvey, Mike Patton, Stewart Copeland, Daniel Johnston, John Parish, Jane Birkin).
Met trots kunnen we deze eerste band aankondigen op de Roots scene : CALIBRO 35.

Met de ogen dicht zou je denken dat Snarky Puppy zijn opwachting maakt. Maar dit is een Italiaanse (kleinere) bende topmuzikanten. Muziek voor Tarantino films. Technisch enorm sterk. De muzikanten zitten vol concentratie begraven in hun muziek en laten geen noot aan het toeval over. Funky en groove ritmes nemen je mee naar verhalen in je hoofd. Het publiek heeft recensies gelezen en is talrijk aanwezig in de tent. Hoewel de muziek geen echt lichte boterham is, komt de sfeer in de tent los, en de ‘ritmisch-gevoeligen’ onder ons dansen maar wat graag op de jachtige funky ritmes. Een aanrader.

The Sadies

Een icoon van de garage rock. Zij hebben zowel Andre Williams als….. Jon Spencer op het podium begeleid tijdens hun carrière! Kortom, de geknipte band voor Roots & Roses…

The Sadies zijn voor mij persoonlijk een topper op dit festival. Garagerock, americana, pop, rock, psychedelica. Deze act neemet je mee over vele grenzen en blijft vooral boeien. Muziek in het bloed bij deze mannen, en dit kruipt overal. Stoicijns leidt de band je door talloze muziekgenres, zonder een staalkaart te willen brengen. Overtuigend tot op het bot, en gelukkig mee te maken op Roots & Roses.

Endless Boogie

Een groep die velen zal bekoren ! Endless Boogie is het perfecte huwelijk tussen stoner en blues. Een uitzonderlijke live band. Een speciaal cadeautje voor het publiek voor de 10e Roots & Roses !

Gitaarsolo’s tot in de zoveelste macht. Met een vijftal nummers en een paar akkoorden ben je door de set heen, maar je krijgt wel een uur lang meeslepende gitaarsolo’s mee, en boeiende tempowisselingen die het geheel toch niet langdradig maken. Deze band is een lang dromerig verhaal dat je meeneemt en plots achterlaat. Als je van gitaren en solo’s houdt is dit je spot !

The Devil Makes Three

En ziehier de laatste naam van de internationale acts van de 10de editie van Roots & Roses. The Devil Makes Three ! Een van de meest prominente bands in de huidige Americana-scene. Stevige Bluegrass, old time blues en ragtime op het menu.

Puur Amerikaanse bluesy americana. Wellicht een grote naam over de oceaan, maar in onze contreien toch een redelijke boterham om te verteren. Vlotte lichte songs met veel akoestisch gitaarwerk, lichte deuntjes en vlotte melodietjes. Deze stijl is voor liefhebbers van het genre. Gedegen vakmanschap op het podium, en wie dat wou kon gerust vlotte pasjes meedansen. Perfect geprogrammeerd op dit festival, en daarom ook graag meegenomen.

Jon Spencer & The HITmakers

Jon Spencer heeft een nieuw project: JON SPENCER & THE HITmakers. Wanneer één van de meest creatieve muzikanten uit de Amerikaanse rockscene van de laatste 30 jaar een nieuwe groep opstart, is zijn plaats op Roots & Roses.
Na Blues Explosion in 2012, Heavy Trash in 2016, zal Jon Spencer met ons de 10 jarige verjaardag van het festival vieren met zijn HITmakers. Met nog altijd een levendige en volledig geschifte rock !

Jon Spencer blijft inderdaad een rare eend in de bijt. Zijn no-nonsense rock ‘n’ roll blijft steeds dezelfde, and you like it or not. Maar als je deze muziek kan pruimen, dan komt dat omdat zijn songs steeds een pure magie bezitten. Zijn muziek komt uit zijn lijf, en niemand anders kan dit zo brengen. Gitaarsongs, met de juiste noten op de juiste plaats, heel energiek en ontdaan van alle bombast. Een virtuoos met een kei van een band. Na drie passages op Roots & Roses blijf ik deze man waarderen. Nooit voor de hand liggend, maar wat een mooi muzikaal genie.

Wovenhand

Voor de 10 de verjaardag van Roots & Roses halen we het zwaar geschut boven. Wovenhand zal erbij zijn. Wellicht één van de beste bands van de Denver scène !

Wij kregen geen toestemming om deze band te fotograferen en kunnen de man dan ook alleen maar plezieren/respecteren met dezelfde review. Spijtig hoe weinig sommigen respect hebben voor het vak fotojournalistiek.

Black Box Revelation

Ze waren reeds te zien op het 1ste Roots & Roses festival in 2010.
De groep is ondertussen enorm geëvolueerd En dat is goed, want het festival evolueert ook. Een band die, net als Triggerfinger, de vertegenwoordiger is van Belgische rock’n roll …. en drie AB’s kan vullen.

Black Box is een band die met 2 muzikanten een heel podium, een hele tent kan vullen met muziek. Aanvankelijk vreesde ik dat decibels per kilo zouden uitgestrooid worden, maar dit was helemaal niet zo. Bovendien maken deze mannen niet enkel muziek, ze maken boeiende songs. Hoewel hun studiomuziek wordt aangevuld met bas, keys en backings, hebben ze dit live niet echt nodig. De sympathie en het spelplezier druipen van het podium, evenals hun technische vaardigheden. De dikste pluim voor deze Belgische band !

Kitty, Daisy & Lewis

Kitty, Daisy & Lewis, een frisse bries die over de roots muziek waait….. en die op 1 mei ook over het festivalterrein van Roots & Roses Festival zal waaien.

Dé perfecte band om Roots & Roses te definièren. Feelgood music in zoveel stijlen. Multi-instrumentalisten die elke song smeden tot een eigen geheel. Feelgood Music inderdaad, met een leuke humoristische noot. Vandaag bewijst de band in Lessen dat ze wereldwijd niveau waardig zijn. Dit is een band om live mee te maken ! Een totaalspektakel van wisselende keigoeie muzikanten die hun publiek meenemen op een prettige muzikale wandeling doorheen de muziek van toen en nu. Chapeau en Dank U Wel !

C.W. Stoneking

De vaandeldrager van de vintage blues roots zal aanwezig zijn voor het 10-jarig bestaan van het festival. Een mooie combinatie met Kitty, Daisy & Lewis.

C.W. Stoneking is natuurlijk een grote naam. Originele bluesmusic met een humoristische twist. Net die leuke toon op zijn cd’s (stemmetjes, blazers, luchtige intervalletjes) blijft vandaag ietwat afwezig. Gestript tot een trio blijven de songs net genoeg overeind om respect af te dwingen, maar daar blijft het een beetje bij. In een kleine club zou deze set natuurlijk totaal tot zijn recht komen, maar hier als afsluiter van deze spektakeleditie blijf ik wel een beetje op mijn honger zitten.

De tiende editie van Roots & Roses was een schot in de roos. De leuk heringerichte festivallocatie was voor menigeen een aangename vernieuwing. Dat er regelmatig bands terugkeren nemen we er bij, er is steeds genoeg nieuws te beleven. Daarvoor houden wij immers van dit festival : nieuwe kwaliteitsvolle acts ontdekken in de ‘subcultuur’ van de Belgische Festivalscene. De formule van het festival lijkt van een steeds groeiend succes te genieten. Bedankt aan de organisators en medewerkers van dit Muziekfestival, Roots & Roses is een zegen voor de streek. Op naar volgend jaar, met veel plezier !

Review & Fotoalbum : Frank Jacobs