Review Bonbonne Gaas – Muziek int Park – 08 juli 2015

Tekst : Jo De Boeck | Foto’s Jo De Boeck | Foto’s Frank Jacobs |

Het Adbijpark in Geraardsbergen vormde in het verleden reeds meermaals een fraai kader voor mooie muziekmomenten. Met hun roots in de regio Geraardsbergen/Lierde, kon het niet anders dat Bonbonne Gaas dit concert eveneens ‘met stip’ gemarkeerd had in hun goedgevulde zomeragenda.
Het was dan ook de ideale gelegenheid om hun repertoire in optimale omstandigheden los te laten op een trouwe schare fans, vrienden en familie…en tevens nog een pak nieuwe zieltjes te winnen. Helaas was er die ene factor waar niemand vat op heeft: de weergoden, de ‘Belgische’ dan nog…
Gelukkig lieten velen zich niet afschrikken door die dreigende, grauwe, hemel en wisten Stefaan De Neve – en de zijnen – ook meteen het kwik enkele graden te doen stijgen door ‘Maria’ (Raymond van het Groenewoud) als opener te serveren. Met nummers zoals ‘Op de radio’, ‘Amber’, ‘De ballade van de redder’, ‘Stijl- en kleuradvies’ en ’Ik ben hip’ bewees Bonbonne Gaas dat hun eigen nummers absoluut kunnen wedijveren met het betere hedendaagse Nederlandstalige werk. Voeg daar nog uitstekende versies van ‘Jimmy’ (Boudewijn De Groot) en ‘Maak me wakker’ (De Kreuners) aan toe, enkele fel gesmaakte bewerkingen van o.a. Liquido’s ‘Narcotic (Anneleen) en ‘Jolene’ van Dolly Parton (Jolien) en dan weet je dat de band een zeer gevarieerde set in elkaar gepuzzeld had. Na het nummer ‘Opzij’ (Herman Van Veen) ging iedereen dan ook voldaan de pauze in.
Ideaal moment dus om even rond te struinen, wat reacties op te vangen en de keel te smeren uiteraard. En ja, mijn indrukken werden al snel bevestigd want veel lovende woorden voor het oeuvre van Bonbonne Gaas, het mooi uitgebalanceerde geluid en steevast de opmerking : ‘jammer van het weer’… Maar wat mij zeker ook kon bekoren was de spelvreugde en het technisch vakmanschap op het podium: stuk voor stuk ervaren muzikanten die, zowel muzikaal als vocaal, méér dan hun strepen verdiend hebben.
In het 2de gedeelte van de set ging Bonbonne Gaas op hetzelfde ‘elan’ door. Mooie zelfgebrouwen liedjes zoals o.a. ‘Estrellas’ en ‘Niets is voor altijd’ en het -nu al legendarisch in onze contreien- ‘Ne witten en ne zwarten’, Saint-Saucisse en de ode aan ‘Pere Panda’. Het zorgde voor een mooie wisselwerking met ‘De wereld is om zeep’ (Urbanus) en de stomende hommage aan Thé Lau (The Scene) met het luidkeels meegezongen ‘Iedereen is van de wereld’. Moet ik nog zeggen dat er ook extra vocale ondersteuning vanuit het publiek kwam bij ‘Wat zullen we drinken?’
Slotsom: Bonbonne Gaas versloeg de weergoden met alle gemak en ik kan iedereen aanraden om zeker hun concertagenda te consulteren ! Je krijgt gegarandeerd een schitterende bloemlezing uit de Nederlandstalige muziek in al zijn facetten. Wie op dinsdag 04 augustus vrij is, ga Bonbonne Gaas zeker eens bekijken op de Burchtconcerten in Herzele…je keert zeker tevreden terug !
Meer info op: facebook.com/bonbonnegaas of bonbonnegaas.be