2017 REVIEW : DANIEL LANOIS

Het is geen sinecure om de Genste binnenstad te bereiken met de wagen. Wegenwerken en omleidingen, ja … het hoort er tegenwoordig -helaas meer dan ons lief is- bij. We moesten in het historische pand zijn, waar naast Handelsbeurs Concertzaal, ook de brasserie zijn thuishaven heeft aan de Kouter. Al wordt in de Gentse volksmond nog steeds gepraat over de  Paardenmarkt, bloemenmarkt of het Place d’Armes. Wij waren er vooral voor het concert van Daniel Lanois en zijn ‘Night of Heavy Sun’ project.

IMG_0003

Wie platen, cd’s of zelfs nog enkele zeldzame cassetjes heeft van Martha and The Muffins, The Neville Brothers, Emmylou Harris, Robbie Robertson, Neil Young, Peter Gabriel, Bob Dylan, U2 of Brian Eno zal misschien toch wel opgemerkt hebben dat Daniel Lanois er als producer een veel voorkomende renommee is. Maar in zijn solo album ‘Flesch and Machine’ uit 2014, flirtte Daniel al met het idee van ambiente en experimentele muziek te produceren. Deze Canadese muziekproducer, multi-instrumentalist en singer-songwriter promoot nu zijn instrumentale album ‘Goodbye To Language’ (feat. Rocco DeLuca). Dit veelbesproken instrumentale werk kwam in vorig jaar in september uit op het label Anti-Label Records.

IMG_0013

Wie geen ticket had voor deze avond, was eraan voor de moeite. De site van de HA’ vermelde al enkele dagen ‘sold out’. Tussen de hoofdzakelijke vijftigplussers bemerkten we gelukkig toch ook heel wat jong volk. En ook onze blues vader Roland Van Campenhout was een aandachtig bewonderaar. We werden in de concertzaal verwelkomt met de klanken van Afrikaanse bluesmuziek. We waren dan ook meteen in stemming voor wat komen zou. De projectie van een blauwe maar licht bewolkte lucht  en verduisterde zon was meteen een verwijzing naar zijn nieuwe project ‘Night of Heavy Sun’. Op het podium bemerkten we al snel enkel een pedal steel gitaar en een gecomputeriseerde klank- en drumbeats box. Daaruit toverde Lanois de meest vreemde klanken. Stipt om 20u20 stapte Daniel Lanois het podium op. Net zoals bij het laatste nummer nestelt hij zich meteen achter zijn pedal steel. Met dit complexe instrument magnetiseert hij haast meteen de HA’. We horen allerlei -al dan niet- muzikale klankkleuren. Met behulp van zijn kompaan en soulmate Lorenzo karakteriseert Daniel zijn aanporrende sound. Geen twee nummers klinken hetzelfde, ze vervagen eigenlijk allemaal samen tot een geheel. Even belangrijk als de muziek is ook het visueel aspect dat zich afspeelt op een groot scherm achter Lanois geëlektrificeerde tovenarij.

IMG_0076

De titeltrack van zijn nieuwste project ‘Goodbye To Language’ converseert met zijn expressieve pedal steel. Het belichaamt zijn gedreven soundscapes in de muziektunes die hij grenzeloos en inventief laat collecteren met muzikale beats en ritmes. Nummers als ‘Deconstruction’ verplaatsen de textuur en zijn haast verweven met studieuze effecten. Na veertig minuten spreek Lanois een eerste keer zijn fans toe. Hij bedankt iedereen en vertelt dat wat wij hier vanavond meemaken haast een replica is van wat zich in zijn homestudio afspeelt. De natuur en het spectrum spelen een belangrijke rol voor zijn songs. ‘Low Sudden’ klinkt haast influencerender dan zijn tegenhanger ‘East Side’. De song ‘Satie’ distantieert zich als een oor-strelende muze en is zowaar het meest muzikale nummer. Net zoals het dominante ‘Night of Heavy Sun’. Daniel Lanois presenteerde een uiterst spectaculair concert die op geen enkele manier ging aanmodderen of vervelen. En geloof mij, dat kunnen enkel rasartiesten. Bij zijn tweede en laatste oratie vind hij het blijkbaar fijn om terug in Gent te zijn, een stad met een mooie architectuur. Maar grenzen zijn er om doorbroken te worden. En dat doet hij niet alleen met zijn productiewerk, maar vanavond vooral met zijn muzikaal klankenpalet.

IMG_0022

Haast beklijvend gehypnotiseerd en in ons eigen muzikaal isolement gewikkelde brein, rijden we dolgelukkig een ‘Night of Heavy Sun’ tegemoet.

Met dank aan Handelsbeurs Concertzaal, Gent


Daniel Lanois solo
Handelsbeurs Concertzaal, Gent (B)
29 maart 2017
Review en Fotoalbum : Philip Verhaege

One comment

  1. Thanks for the comment. I don’t know that they necessarily have anything to hide. The Democrats frame any attempt to stop fraud as “raaaaacism.” At that point, the GOP usually folds like a house of cards.

Reacties zijn gesloten.