2017 REVIEW : ROCK ZOTTEGEM

Sinds 1994 werkt Rock Zottegem aan de gestage uitbouw van hun jaarlijks event en dat hun concept werkt is overduidelijk: niet alleen staat het garant voor kwalitatief hoogstaande affiches, het trekt ook jaarlijks enkele tienduizenden bezoekers naar de festivalweide aan de Bevegemse Vijvers. Wie de moeite doet om eventjes in de geschiedenis te spitten, kan niet anders dan onder de indruk te geraken van de duizelingwekkende lijst aan grote namen die Rock Zottegem al mocht verwelkomen. Liveacts Belgium deed even een steekproef en ziehier het resultaat: Placebo, Madness, Deep Purple, Simple Minds, Grace Jones, Status Quo, Elvis Costello, Fischer-Z, James Brown, Praga Khan, The Sisters of Mercy, Motörhead, Saxon, Alice Cooper, Skunk Anansie, TOTO…en ook deze editie staat weer bol van de nationale en internationale kleppers! Maar daarover meer in de Liveacts Belgium verslaggeving van 07 en 08 juli 2017.

IMG_3451-X2

Na een hectische werkdag was ik – gelukkig zonder al te veel fileleed – tijdig in Zottegem geraakt en had nog nét even de tijd om even de festivalweide te verkennen. De rest van mijn verkenningstocht zou voor later zijn want op het hoofdpodium was alles al in stelling gebracht voor openingsact Kraantje Pappie. Nu mag de ganse hiphop/rap scene een totaal onbekende wereld zijn voor mij, de talrijk opgekomen fans bewezen de immense populariteit van deze Groningse woordkunstenaar. Ik denk niet dat Rock Zottegem al een méér energieke start kende dan op deze editie: doorspekt met de nodige humor en ondersteund door pompende beats maakte Alex van de Zouwen er hier 45 minuten een échte ‘Feesttent’ van! Compleet met confetti- en slingerkanonnen die meermaals een kleurrijk salvo mochten lossen. Voor het overwegend jeugdige publiek had het waarschijnlijk nog wat langer mogen doorgaan, want ze zongen quasi elk woord mee van nummers als ‘Handen Omhoog’, ‘De Hele Nacht Door’, ‘Waar is Kraan’ en ‘Pompen’. Als het de bedoeling was van de organisatoren om de temperatuur van meet af aan wat de hoogte in te jagen, dan zijn ze perfect in hun opzet geslaagd door Kraantje Pappie de aftrap te laten geven van deze editie!

img_3612-xl

Na die fikse adrenalinestoot was het de beurt aan Tout Va Bien, ontegensprekelijk één van de meest beloftevolle en getalenteerde acts in het Belgische electropop genre. Nadat Jan-Wouter Van Gestel in 2013 de finale won van Studio Brussel’s ‘De Nieuwe Lichting’ ging het pijlsnel vooruit met Tout Va Bien. Met doortochten op o.a. Eurosonic Noorderslag, Pukkelpop, Werchter en de AB ligt de weg in principe open voor een internationale carrière, maar eerst was Rock Zottegem aan de beurt. We kregen een, technisch gezien, knappe set voorgeschoteld waarmee Tout Va Bien zeker de verwachtingen wist in te lossen.De eigenzinnige blend van electropop, new wave en 80’s pop, gecombineerd met het aparte stemtimbre van Jan-Wouter Van Gestel vertalen zich in sterke composities zoals ‘This Fight’, ‘Old Love’ en ‘Kepler Star’.  Waar ‘Tout Va Bien’ misschien net iets minder in slaagde was die goede vibe en muzikale prestatie integraal over te zetten naar het ganse publiek. Op de eerste rijen was daar absoluut niets van te merken, maar geef Tout Va Bien toch nog even de tijd om door te groeien en dan volgt dat breder internationaal succes wel. Zeer genietbaar optreden dat sterk geëindigd werd met ‘Queen of Sheeba’ en ‘Goodbye’!

img_3878-xl

Milow strikken voor Rock Zottegem zal zeker bij vele andere festivalorganisatoren voor bewondering gezorgd hebben. De opties dit jaar zijn eerder schaars en dus stond er flink wat volk klaar om Milow aan het werk te zien. En met een full-band, met o.a. gitarist Tom Vanstiphout, in het kielzog zorgde Milow voor een straffe prestatie. Hij verklapte dat hij een setlist met het beste uit de afgelopen 10 jaar had samengesteld en dat was exact wat nodig was om Rock Zottegem in vuur en vlam te zetten. Een gevarieerde en boeiende set met nummers als ‘No No No’, Ayo Technology’, ‘You and Me’, ‘Little in the Middle’ werden uiteraard werden luidkeels meegezongen. Aan hits geen gebrek trouwens dus een eveneens een zeer sterk slot met uitstekende versies van ‘You Don’t Know’ en wat recentere songs als ‘Summer Days’ en ‘Howling at the Moon’. Ik was benieuwd om Milow eens aan het werk te zien en hij wist de verwachtingen volledig in te lossen…en aan het applaus te horen was het publiek op Rock Zottegem het volmondig met me eens!

IMG_4106-X2

Tja, de man waar iedereen toch het meest naar uitgekeken had, en dé naam op de affiche van dit jaar, was ontegensprekelijk Bryan Ferry! Zowel met Roxy Music, als solo, had Bryan Ferry enorme succes en op 71-jarige leeftijd toert hij nog steeds de wereld rond! Dat feit alleen al verdient alle respect, maar dat Rock Zottegem hem op het podium kreeg is waarachtig een even grote prestatie. En het was niet zomaar een passage want Bryan Ferry bracht niet minder dan 9 topmuzikanten mee en die leverden samen het mooiste concert van de avond af! Ook de sound zat erg goed waardoor het 75 minuten genieten werd en dat van bij de openers ‘The Main Thing’ en ‘Slave To Love’. Bryan Ferry loodste ons met grote klasse doorheen zijn rijke oeuvre en met ‘Out Of The Blue’, ‘Ladytron’, ‘Bête Noir’ en Neil Young’s ‘Like A Hurricane’. En al even indrukwekkend was zijn begeleidingsband die op vocaal en muzikaal vlak regelmatig mee in de spotlights stond. Met schitterende versies van ‘More Than This’, ‘Avalon’ en een prachtige uitvoering van ‘Love Is The Drug’ kon de avond dus niet meer stuk. En met encores ‘Virginia Plain’ en ‘Let’s Stick Together’ nam  Bryan Ferry afscheid van een uitermate dankbaar publiek! Blij dat we hier getuige mochten van zijn.

img_4022-xl

Als afsluiter van de avond stond de Nederlandse rockdiva Anouk geprogrammeerd. Ik zag haar in het verleden 2x aan het werk en kreeg de beide uitersten inzake podiumprestaties te zien van Anouk. Toen de talrijk opgekomen pers en fotografen luttele minuten voor het concert de melding kregen dat de toegang tot de perszone voor het podium werd geweigerd (door de artieste) had ik al een vaag vermoeden… Foto’s nemen van achter in de -volgelopen- tent mocht nog wel, maar dat was helaas onbegonnen werk. In tegenstelling tot bij Bryan Ferry zat het qua klank wat minder en achteraan in de tent was vooral hinder te ondervinden van de stevige beats die uit de DJ-Village weerklonken. Op zich leverde Anouk, en een eveneens uitgebreide begeleidingsband, een behoorlijk concert af en ik onthoud vooral songs als ‘Places To Go’, ‘Woman’ en ‘Modern World’. Ook het rustigere ‘Looking For Love’ passeerde de reveu en uiteraard kon ook haar grootste hit ‘Nobody’s Wife’ niet ontbreken en zo kon Rock Zottegem 2017 zijn eerste avond succesvol afsluiten!

Namens Liveacts Belgium wens ik de organisatoren en de vele vrijwilligers te danken voor een hele fijne eerste festivaldag! Zaterdag komt een Liveacts collega verslag uitbrengen en met kleppers als oa. Goose, Golden Earring en Bazart op de affiche kan dat niets anders dan een voltreffer worden!


Rock Zottegem
Vrijdag 07 juli 2017
Bevegemse Vijvers, Zottegem (B)

Tekst & Fotoalbum : Jo De Boeck

Met dank aan Rock Zottegem

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s