2017 REVIEW : GAVERROCK

– Channel Zero – Soulsister – Tout Va Bien – Guy Swinnen Band – Freaky Age – Equal Idiots – The Lighthouse – Fleddy Melculy – Goe Vur In Den Otto – Barking At The Mailman – Jim Cole – After Eight Band – Plagioat – Valley – If I May – Dikkus Missus – Wildheart –

Geraardsbergen heeft er even moeten op wachten, maar eindelijk heeft het terug een groot festival op zijn grondgebied. En ook de locatie was uitstekend gekozen want op het Provinciaal Domein De Gavers was er de mogelijkheid om de gloednieuwe zaal ‘The Box’ ook meteen te integreren in de festivalaccomodatie. Voor Liveacts Belgium voor de verandering eens géén lange verplaatsing, maar wel een drukke dag voor de boeg. Het uitermate strakke tijdschema maakte het helaas onmogelijk om elke band aan het werk te zien, maar dat was dan ook het enige minpuntje. De verdere organisatie was uitstekend en alvast onze grootste waardering voor alle medewerkers die er, voor bands en publiek, een fantastische eerste editie van Gaverrock van gemaakt hebben.

GOE VUR IN DEN OTTO

img_0337-xl

Na een kleine verkenningsronde op het mooie festivalterrein horen we Jan Vermeerbergen en Pieter-Jan Symons beginnen aan hun DJ-set op de maintstage. Goe vur in den Otto groeide uit tot een veelgevraagde act op muziekfestivals (o.a. Antwerp Metal Fest, Groezrock, Alacatraz, Lokerse Feesten, Laundry Day, Graspop) en kreeg zelfs zijn eigen stek op Studio Brussel. Ook op Gaverrock werkte hun ‘sleazy listening’ dj-act perfect, Compleet met ‘schunnige praat’ en 80’s ‘hardrock’ outfits, de perfecte manier om de luchtgitaren al eens te stemmen en de stembanden te smeren op nummers van Black Sabbath, AC/DC, Led Zeppelin en Mötley Crüe.

fja1586-bewerkt-xl

FLEDDY MELCULY

img_0437-xl

Met Fleddy Melculy in hun kielzog werd het dus een stevige aftrap op de weide en Jeroen Camerlynck (ook frontman bij de Fanfaar) en kornuiten zetten er een strakke set neer. Snoeiharde metal combineren met humoristische teksten…’t was blijkbaar exact waar velen zaten op te wachten in Vlaanderen. En ook in Geraardsbergen gingen songs als ‘Ik Haat Jazz’, ‘Geen Vlees Wel Vis’, ‘Apu van de Nightshop’ en ‘T-Shirt van Metallica’ er méér dan vlot in. Enkel jammer dat ze zo vroeg geprogrammeerd stonden, maar blijkbaar lieten de agenda’s niets anders toe.

fja1661-xl

WILDHEART

img_0372-xl

In ‘The Box’ was het festival inmiddels ook al gestart en de Belgische glam/hardrock formatie WildHeart gaf er meteen zijn visitekaartje af – al was de geluidsbalans bij de eerste songs nog niet optimaal. WildHeart mocht pas aankondigen dat ze en platendeal versierd hebben en bewezen dat deze oververdiend is. We kregen naast ‘Lovehunter’ – met die fantastische videoclip – nog een uitstekende selectie songs uit hun debuutalbum en als toemaatje de Whitesnake-klassieker ‘Still of the Night’.  Conclusie: Topper in het genre en 5 uitstekende muzikanten!

fja1728-xl

DIKKUS MISSUS

img_0779-xl

Dikkus Missus gooit het dan weer over een complete andere boeg met hun versies van bekende songs in een recht-voor-de-raap-punkrock-jasje. O.a. ‘The Boys of Summer’ (Don Henley), ‘A Forest’ (The Cure) en ‘So Lonely (The Police) moesten er aan geloven en dat viel wel in de smaak in de goed volgelopen zaal. Neem er nog een energieke podiumprestastie en een hoge dosis humor bij en dan weet je dat Dikkus Missus geen kans zal laten schieten om er een feestje van te maken.

fja1772-xl

IF I MAY

img_1037-xl

Met If I May bleef het 2de podium een ideale stek om wat talent uit eigen streek, Herzele in dit geval, te ontdekken. Hun alternative/hardcore – zoals ze het zelf noemen – zit verdraaid knap in elkaar. Met songs als ‘Dreamer’, Our Royals’, ‘Recovery’ en ‘Hollow Ground’ zat er ook voldoende variatie in de setlist en muzikaal zat alles strak. Enkel jammer dat zanger Linz De Strooper in de cleane partijen niet altijd foutloos was. Maar dat was volgens ons eerder te wijten aan een probleem met de ‘in ears’ of monitoring in het algemeen want hij is zeker een zanger die If I May een extra geeft. Een band waarvan we de evolutie toch wat nader gaan opvolgen…

fja1835-xl

THE LIGHTHOUSE

img_0662-xl

Terug naar het hoofdpodium dan waar het opkomend Belgisch talent The Lighthouse zijn opwachting maakte. Deze jonge band uit het Leuvense kwam dit jaar mee als laureaat uit Studio Brussel’s ‘De Nieuwe Lichting’ en heeft ondanks zijn nog prille bestaan best al wat podiumervaring kunnen opbouwen. Zo speelden ze in 2015 reeds op het befaamde Sziget Festival in Hongarije, dichter bij huis kon je ze al aan het werk zien op de Gentse Feesten, Het Depot (Leuven), Suikerrock 2017 en in de AB! Hun muziek laat zich het best omschrijven als frisse, dansbare indie pop met meerstemmige zangpartijen. Net als op Rock Zottegem kregen we een zeer degelijke set voorgeschoteld met songs als ‘Weather’, ‘Hollywood’ en ‘Backbeats’.

fja1752-xl

EQUAL IDIOTS

img_0846-xl

Equal Idiots is een Belgische garage/punkrockband die -ook al- als laureaat van ‘De Nieuwe Lichting’ (2016), en finalist van de Humo’s Rock Rally, een stevige doorstart maakte. Met een EP ‘Judas’ Reincarnation // Loveless Love’ (2014) en 1e album ‘Eagle Castle BBQ’ (2017) op het cv, bouwden ze reeds een stevige reputatie op en worden ze alom geprezen om hun uiterst energieke live optredens. Met de singles ‘Salmon Pink’, ‘Put My Head In the Ground’ bereikten ze de hoogste regionen van ‘De Afrekening’ bij Studio Brussel en het recentere ‘Hippie Man’ volgt hetzelfde stramien. Deze songs doen het live uitstekend en Thibault Christiaensen en Pieter Bruurs gaven hun fans waar voor hun geld. En hoewel het Equal Idiots-concept om met 2 te blijven momenteel uitstekend werkt, vragen we ons toch af of dit op langere termijn voldoende opties zal bieden om verder door te groeien.

fja1818-bewerkt-l

VALLEY

img_1194-xl

Snel even naar ‘The box’ dan om een stukje meet te pikken van het uit Halle afkomstige Valley. Getipt door een paar muzikanten gingen we toch een stukje van hun concert meepikken en dat was zeker het sprintje waard! Zij noemen het ‘emotive hardcore with post-rock influences’ en zo leert een mens nog iets bij ook…;o) We hoorden er enkele knappe composities als  ‘Restless’, ‘Shelter’ en het uitstekende ‘Woven Hands’ die bulken van de energie en fraaie melodische gitaarlijnen. Zet daar het krachtig strot over van Davy Carion en je krijgt een verrassend sterke combinatie. Smaakte naar meer…maar als fotograaf/reviewer moet je helaas keuzes maken.

fja1912-xl

AFTER 8 BAND

img_1465-xl

After 8 Band is thuis in Geraardsbergen en speelt dus zowat op eigen veld. Zangeres Silke maakte enkele jaren geleden een opvallend debuut via Midipas (Cam Cole), pianist Roel Peters was reeds meermaals te gast in Music Club Boogiewoogie, evenals gitarist Pieter, die indertijd debuteerde bij Dijenik, wat later uitgroeide tot Jim Cole. De band is een vlotte live-juke-box die de nineties en de naughties hoog in het vaandel voert. Vakmanschap siert het repertoire, en invaller/nieuwkomer/bassist Tim De Braekeleer kent net als de meeste anderen, via het conservatorium, de klappen van de zweep. Een uitgelezen partyband voor dertig- à veertigjarigen die in hun cd-kast o.a. de hele reeks Afrekening-cd’s zitten hebben. Dansen op de dansvloer is hun motto.

fja2030-xl

PLAGIOAT

fja1989-l

Ook Plagioat is een gedegen coverband. Zij dragen ook het vaandel van de jaren negentig en tweeduizend, maar de aandacht ligt hoofdzakelijk op punk, metal en rock. Arctic Monkeys, Black Keys, Blur, Foo Fighters, Green Day, The Hives, tot Motörhead, een hele generatie herkent zich in deze muziekstijlen. De band speelt heel gedreven en energiek en schuwt geen technische uitdagingen. Op het podium wordt losse aarde vastgestampt en omgekeerd, en een vrij jonge fanbase weet alles heel goed te waarderen. Een heel herkenbare juke-box dus, maar dan echt wel op steroiden. Een verdienstelijke partyband voor een zekere generatie, met een zanger die naderhand waarschijnlijk een halve marathon heeft gelopen.  Everybody Happy In The Box !

fja1997-xl

FREAKY AGE

img_1146-xl

Een zéér aangename verrassing op de mainstage was het concert van Freaky Age. Hun live-reputatie reikt al een tijdje tot ver buiten onze landsgrenzen en de band stond al op het podium van zowat elk relevant festival of club. En het begon allemaal bij Humo’s Rock Rally anno 2006, waar de band een pioniersrol speelde door als jongste band ooit (14 jaar) de finale te halen. Toen hun eerste single ‘Time Is Over’ amper van de radio weg te branden was en opvolger ‘Where Do We Go Now’ maar liefst 23 weken in de Afrekening kampeerde en op nummer 1 belandde, was het duidelijk dat debuutalbum ‘Every Morning Breaks Out’ (2008) serieuze potten zou breken. Zovele jaren later blijven deze nummers uiteraard in de setlist zitten en was het aangenaam kennis maken met wat materiaal uit hun 4de studioalbum ‘Inner Stranger’ met ‘Like A Machine’ en ‘Waste no Tears’. Gezegend met een uitstekende sound zette Freaky Age een heel knap en genietbaar concert neer. Ongetwijfeld één van de hoogtepunten op Gaverrock!

fja1868-xl

GUY SWINNEN

img_1332-xl

Zat het volk tot dan toe redelijk verspreid over het festivalterrein en de VIP-ruimte, voor de volgende artiest ging iedereen met plezier richting mainstage: Guy Swinnen. In ons landje heeft hij de status ‘rocklegende’ al eventjes bereikt en hij staat nog steeds garant voor uitstekende live concert. Met alle respect voor Guy’s mooie solo platen en songs als ‘Burn The Bridges’, het Gaverrock-publiek wou toch vooral songs horen uit zijn succesvolle periode met The Scabs. En die kregen ze ook met ‘Don’t You Know’, mijn favoriet ‘Time’, Nothing On My Radio’ en een uitstekende versie van ‘Robbin’ The Liquor Store’. En uiteraard mocht ook ‘Hard Times’ niet ontbreken, een klassieker uit de Belgische muziekgeschiedenis en dat was te horen aan de vocale ondersteuning vanop de volgelopen festivalweide! Gooi er nog enkele pareltjes tussendoor zoals ‘Handle With Care’ (Travelling Willburys) en, het van John Hiatt geleende, ‘Perfectly Good Guitar en Guy Swinnen had Gaverrock volledig op zijn hand. Exact wat we verwacht hadden, Guy Swinnen still delivers!

fja1938-xl

TOUT VA BIEN

img_1483-xl

Met Tout Va Bien, het muzikale soloproject van Jan-Wouter Van Gestel, kregen we opnieuw een jonge Belgische belofte uit ‘De Nieuwe Lichting’ op mainstage. We zagen hen recent ook al aan het werk op Rock Zottegem en kregen hier een vergelijkbare set met songs als ‘Queen of Sheeba’, ‘This Fight’ en ‘Goodbye’ die vooral bij de jongere generatie hun doel niet missen. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat deze band zeker alles in huis heeft om ook internationaal door te groeien, maar er niet altijd in slagen om de vonk volledig te doen overslaan vanop de grotere outdoor podia.

fja2010-xl

SOULSISTER

img_1827-xl

Ter gelegenheid van hun 30ste verjaardag tekende ook Soulsister present aan de oevers van de Gaverplassen. Voor mij nog steeds, met voorsprong, de beste Belgische popgroep aller tijden en dat bleef internationaal ook niet onopgemerkt. In 1989 werkten ze reeds concerten af in de Verenigde Staten en in 1993 mocht Soulsister zelfs de hort op met -niemand minder dan- Sting! En de magie tussen Jan Leyers en Paul Michiels heeft nog steeds niets aan kracht ingeboet…

Vergezeld door een uitgebreide, doch selecte, band van topmuzikanten zette Soulsister hier op Gaverrock het beste concert van de dag neer! De muzikant in ons kon er niet om heen om toch de verbluffende Gilmour-achtige gitaarsolo van Chris Van Nauw te vermelden. En Vincent Pierins liet ieders mond open vallen met een impressionante bassolo!

En alhoewel iedereen op het podium schitterde, Paul Michiels’ unieke soulvolle stemgeluid blijft grandioos en geeft nog dat extraatje zeker in combinatie met een topvocaliste als Ibernice MacBean.

Het werd dus één langgerekte set van hoogtepunten die begon met het fantastisch trio ‘’Through Before We Even Started’, ‘Facing Love’ en ‘Ain’t That Simple’. Wat vooral opviel was de constante hoge kwaliteit van het songmateriaal dat Soulsister bij elkaar heeft gepend. En in dat segment kan je uiteraard niet  om de rol van Jan Leyers heen.
Soulsister stoomde onvervaard door en zelfs de grootste metalfans op de weide zullen bevestigen dat songs als ‘Promises’, ‘Like a Moutain’ en ‘Locks and Keys’ pareltjes van puur vakmanschap zijn! En dan moesten ‘Tell Me What It Takes’ en – hét Soulsister-nummer bij uitstek – ‘The Way To Your Heart’ nog komen. De voorspelling dat Soulsister alles en iedereen zou wegblazen werd bevestigd en die 30 jaar op de teller hebben deze band alleen maar beter gemaakt…Topklasse!!!

fja2143-xl

JIM COLE

fja2056-xl

Jim Cole moeten we ter stede niet meer voorstellen dachten wij. Met een paar prachtige cd’s op zak bewijst de man dat hij muzikant van een hoger niveau is. Met een vrij nieuwe bezetting, gewoontegetrouw uitmuntende muzikanten, verdient de man wellicht een plaats op de mainstage. ‘Steel Your Soul’ zou door Blur kunnen geschreven zijn, om maar te duiden wat een klasse en talent hier schuilen. En als je overtuigend en feilloos een nummer als ‘Kiss’ in een uitvoering van Prince kan neerpoten, dan beleven we in The Box toch wel een concert op hoog niveau. Deze band verdient een volle zaal en meer. Gaverrock is in zijn programmatie duidelijk niet over één nacht ijs gegaan.

fja2058-xl

BARKING AT THE MAILMAN

fja2188-xl

Barking At The Mailman zou een uitspraak van Bart Simpson kunnen zijn, maar na een heel succesvol 2017 en talloze concerten zal de naam in de  toekomst wellicht een ander belletje doen rinkelen. Ook alweer van Geraardsbergen en omstreken, het is duidelijk dat hier verdomd goeie muziek gemaakt wordt. Met een klok van een stem sleurt zangeres Rais je onweerstaanbaar naar de eerste rijen bij het podium. Om mee op te gaan in een wervelwind van boeiende eigen nummers, gedragen door een oersolide ritmesectie, breed wandelend gitaarwerk, en het onweerstaanbare charisma van deze frontvrouw. Bandscouts, hier speelt een groep die je wellicht bij je label wil ! BATM is een band om op te volgen, en hier op Gaverrock was dit voor velen wellicht een eerste aangename kennismaking. Het zal wellicht een kleine ongewilde dwaling geweest zijn bij de verantwoordelijken, toen plots de lichten aan gingen en de kuisploeg veel te vroeg intrede deed. Ietwat spijtig voor de band die zowat zijn werk in rook zag op gaan, maar weest gerust, van deze bende gaan we nog heel veel horen. Trouwens, ook de kleine kinderziekten van een nieuw festival zullen genezen, en zoals we overal in de wandelgangen horen, hoopt iedereen nu al op een volgende editie van Gaverrock.

fja2204-xl

CHANNEL ZERO

img_1959-xl1

Mainstage werd alles in stelling gebracht voor een pure brok energie en dé Belgische metaltrots Channel Zero. Voor zanger Franky De Smet-Van Damme was het een beetje thuis komen en Geraardsbergen onthaalde ‘hun’ vriend, oud-klasgenoot of toogcompagnon met open armen! Gaverrock was er dus helemaal klaar voor … maar dat was Channel Zero ook …

Vanaf de eerste noot raasde Franky als vanouds over het podium, beklom de frontstage speakerkasten en maakte zelfs een uitstapje naar de hoger gelegen VIP-bar ! Ook gitarist Mike Dooling en bassist Tino De Martino lieten geen vierkante centimeter van de podium onbenut. Als fotograaf is deze band écht wel een uitdaging ;o)

Gestuwd door een ontketende Seven Antonopoulos vanachter die imposante drumkit deelde Channel Zero de ene na de andere mokerslag uit met knallers als Dark Passengers, Help, Fools Parade, Black Fuel en Suck My Energy. De fans bedankten met een grandioze moshpit en het  security-personeel moest echt alles uit de kast halen om de crowdsurfers weer veilig met de voeten op de grond te krijgen. Kortom, een metalconcert zoals het hoort waarin zowel band als publiek zich voor 200% hebben gegeven!

fja2243-xl

Ons eindverdict na deze 1ste editie van Gaverrock is dan ook méér dan positief! Akkoord, we hoorden her en der wat opmerkingen over de prijzen van de drankjes. Maar de zeer democratische toegangsprijzen, en het aantrekkelijk VIP-arrangement indachtig, denken we niet dat hier nog lang over gemaald zal worden. Waar misschien wel eens over nagedacht kan worden was het tijdsschema van de concerten zoals reeds eerder aangehaald. Maar dit weegt absoluut niet op tegen de  schitterende locatie en accommodatie en een zeer gevarieerde affiche waar jong en oud hun gading in kon vinden. Waar kan je voor dergelijke lage prijs uitstekende concerten meepikken met uitschieters als Soulsister, Channel Zero, Freaky Age, Guy Swinnen en WildHeart?

Je zal volgens ons ofwel diep in je geheugen moeten graven ofwel nog lang moeten wachten tot de volgende gelegenheid. Wat ons betreft ‘hoed af’ voor al de medewerkers en vrijwilligers die dit op het getouw hebben gezet en we kijken met Liveacts Belgium alvast uit naar een 2de editie !!!

fja2305-xl

Tekst : Jo De Boeck, Lynn De Boeck, Frank Jacobs
Fotoalbum Jo De Boeck