REVIEW : Bart Buls (3/6/2018, De Spiraal, Geraardsbergen)

Fotoclub Focus Geraardsbergen was op 3 juni aanwezig in De Spiraal, Geraardsbergen met zijn jaarlijks fotosalon. Gewoontegetrouw trakteert deze fotoclub op zondagmorgen de bezoekers op een gezellig aperitiefconcert. Omdat de zaal zich uitstekend leent voor live concerten, trokken wij op pad om op dit vroege zondagsuur niet alleen de foto-expo mee te maken, maar dus ook het optreden van Bart Buls.

Wie een beetje de Belgische musicscene volgt, weet dat Bart Buls een graag geziene muzikant is bij vele topmuzikanten (Jan Leyers, Bart Peeters, PP Michiels, Medford Slim, Phil Clayton, Calvin Owens, Raymond van het Groenewoud, Guy Swinnen, Roland Van Campenhout, Johnny Copeland, soullegendes Roger Hawkins (drums / Eric Clapton, Paul Simon, Bob Seger, Rod Stewart, …) en Kelvin Holly (gitaar / Neil Young & Pegi Young), Little Richard, Admiral Freebee, Will Tura, Bettie Serveert, Vive la Fête, Carlos Nuñez, …).

De immer sympathieke man is wellicht gekend door zijn uitmuntend begeleidingwerk als bassist. Vandaag echter brengt hij ons op gitaar een prachtige lezing van de grote hits van de grote singer/songwriters aller tijden. Zo zijn daar ‘Romeo en Juliet’, ‘Hurt’, ‘Personal Jesus’, maar ook ‘Splendid Isolation’, ‘Baltimore’, ‘Van Diemen’s Land’, …  Dit optreden is zowat een playlist van het betere werk dat iedereen in zijn achterhoofd heeft als je een toplijst van je favoriete singer/songwriters moet scanderen. Bart Buls begeleidt zichzelf vandaag op gitaar, en de naturel waarmee hij dat doet maakt ons allen gelukkig. Perfect daarbij zijn mooie stem en zijn sobere maar charismatische verschijning op een schaars maar treffend aangekleed podium. Wat een mooie dag vandaag. Voor velen onder het publiek een onverwachte verrassing.

Met dit repertoire werd vakkundig een cd opgenomen die je onverwijld in huis moet halen. Later dit jaar trekt Bart door het land met zijn vrienden als begeleidingsband. Klinkende namen samen in 1 band, dat wekt onze honger op : Bart Buls – Axl Peleman – Jan Hautekiet – Ron Reuman – Frank Deruytter – Anne Harris – Nina Babet – Chantal Kashala – Winston Watson – Roeland Vandemoortele – PP Michiels – Marcus Weymaere – Ben Crabbé – David Piedfort – Piet Van den Heuvel – Steven De Bruyn – Guy Swinnen –
Roland Van Campenhout – Wigbert Van Lierde – Marc De Boeck – Nils De Caster – Pancho Alvarez – Pascale Michiels – Marty Townsend.

Wellicht ook mee te maken in Muziekcafé Boogiewoogie in Geraardsbergen, we houden jullie op de hoogte.

Tekst en fotoalbum : Frank Jacobs