Josh Hoyer & Soul Colossal (review, pics)

Josh Hoyer & Soul Colossal
Spirit of 66, Verviers
30 augustus 2018
Tekst en Fotografie : Jo De Boeck

Na een deugddoende vakantie schakel ik bij Liveacts Belgium weer een versnelling hoger om wat fijne concertfoto’s en -verslagen jullie richting uit te sturen. En ik kan al meegeven dat het opnieuw een méér dan boeiend en gevarieerd najaar zal worden! En ook druk.
Ik richtte mijn pijlen op een artiest die met deze uitgebreide tour wel eens het pad zou kunnen effenen naar die grote Europese doorbraak: Josh Hoyer & Soul Colossal! Met 3 data in ons landje was er dus geen excuus om deze band niet aan het werk te zien. Persoonlijk opteerde ik voor een ritje richting ‘Spirit of 66’ te Verviers … een traject dat ik inmiddels ook geblinddoekt kan afleggen ;o)

Na eerdere passages bij de bands “Son of 76 & The Watchmen” en “Electric Soul Method” richtte Hoyer in 2012 – in Lincoln, Nesbraska (USA) – zijn band “Josh Hoyer & Soul Colossal” op. Met vooral lokale, doch ervaren, muzikanten werd naarstig gewerkt in het repetitielokaal en dat resulteerde in 2014 in hun gelijknamig debuutalbum. Al snel werd dit gevolgd door “Living by the Minute” (2015) en “Running from Love” (2016). Josh Hoyer & Soul Colossal heeft daarenboven ook al 2 live-albums op het artistiek cv staan. “Cooked Raw” (2015) is een album dat werd opgenomen in de ‘Welcome To 1979’-studio in Nashville, Tennessee. Dit is één van de weinige studio’s waar rechtstreeks kan opgenomen worden op een vinyl master, dus toch een speciaal hebbeding die “Cooked Raw”. In 2017 werd tevens hun concert – in onze eigenste AB (Brussel) – vereeuwigd op het album “Live! Ancienne Belgique”! Tijdens deze Europese tour zal ongetwijfeld het fonkelnieuwe album “Do It Now” gepromoot worden , al kregen we eerder dit jaar ook al de EP “The End of the Night” (Josh Hoyer) voorgeschoteld. Kortom, méér dan voldoende songmateriaal om een boeiende setlist mee in elkaar te boksen …

De vakantieperiode gooit helaas wat roet in het eten op vlak van de toeschouwersaantallen. Doodzonde eigenlijk…want de zéér democratisch geprijsde toegangsticketjes – 12 luttele euro’s – waren dé beste investering ooit als je nog op zoek was naar een zalig concert om je zomervakantie mee af te sluiten!

Van meet af aan weet Josh Hoyer een zeer intieme sfeer en gevoel van welbehagen te creëren in de Spirit of 66. Ok, de venue leent er zich toe als géén ander, maar als artiest moet je dat vanop het podium ook weten te creëren én vast te houden. Josh en zijn companen slaagden daar vrijwel meteen in met de nieuwe single ‘The Liberator’ en ‘Talk To Me’. En met een nagenoeg perfecte klankbalans schiet je uiteraard ook al een eind op. Het was de voorbode van méér dan anderhalf uur soul/r&b en funk van de bovenste plank. Ik heb me meermaals afgevraagd wat de The Voice – jury in de Verenigde Staten bezielde om een kandidaat als Josh Hoyer vroegtijdig huiswaarts te sturen?

Het is heus niet alleen dat warme en doorleefde stemgeluid van Josh Hoyer die dat extraatje geeft. Ook zijn toetsenwerk en heerlijke Hammond partijen zijn cruciaal in het geheel, evenals het boeiende werk van trompettist Blake DeForest in songs als ‘Running From Love’ en een schitterend opgebouwd ‘Enough for Everybody’.

Wat Josh Hoyer & Soul Colossal vooral siert is de manier waarop zij, anno 2018, verder bouwen op de échte fundamenten van R&B, funk en soulmuziek. Geen plat commercieël studio-afkooksel in een strakke marketing dwangbuis dus, maar wél met échte muzikanten die hun hart en ziel in elke noot/song stoppen.

Dát zijn de artiesten die mogen poneren dat ze voortborduren op die fantastische oeuvres van de iconen in het genre. Wie bv. artiesten als Al Green, Marvin Gaye, Bobby Womack, Curtis Mayfield, George Duke, Otis Redding en James Brown kan waarderen mag Josh Hoyer & Soul Colossal dus niet over het hoofd zien. Dát zijn trouwens ook de artiesten die live een meerwaarde kunnen bieden, boven zichzelf uitstijgen vanuit een oprechte passie voor dit genre. En ja, dat resulteerde vanavond in ronduit verbluffende vertolkingen van songs als ‘A Man Who Believes His Own Lies’ en ‘Do It Now’, titeltrack van het uitstekende nieuwe album!

Uiteraard verdienen alle muzikanten een méér dan eervolle vermelding vanavond. De ritmetandem Mike Keeling (bass) en Larell Ware (drums) kweten zich perfect van hun taak. Zeker in het 2de setgedeelte waar Josh zijn band, vakkundig en beheerst, volop ruimte gaf om te improviseren. Dat dit er zat aan te komen had ik wel al door toen ik Josh Hoyer, vroeg in het concert, discreet ‘there’s no more setlist’ hoorde meedelen aan zijn band…. Songs als ‘Just Call Me’, ‘Love Story’ en ‘Natural, Soul Mechanic’ vinden dan misschien wel vlot de weg naar het oor, elke muzikant zal beamen dat er op technisch vlak een héél hoog niveau vereist is om dit ‘live’ zo te kunnen brengen! Het inspireerde gitarist Benjamin Kushner om eveneens het maximum uit zijn Fender Stratocaster te halen tijdens ‘People Say’. Al die muzikale pracht had de Spirit of 66 inmiddels tot een broeierige danstempel herschapen!

Toch was het Josh Hoyer zelf die voor hét kippenvelmoment van de avond zorgde tijdens de ‘encores’… Die adembenemend mooie uitvoering van ‘Parts of a Man’ was niet alleen vocale magie, het was vooral een oprecht en ‘straight from the heart’ eerbetoon aan zijn echtgenote. Want hoeveel mooier kan je dergelijke ode brengen dan met de simpele woorden: ‘without your love, i would just be parts of man…’ ?

Josh Hoyer & Soul Colossal liet ons gelukkig eventjes tijd om te bekomen van dit pakkende moment om dan vervolgens nog eens alle registers open te trekken met het fonkelnieuwe ‘Better Days’. Een beetje riskant? Nee hoor, want dit is ongetwijfeld één van sterkste songs op ‘Do It Now’ en genieten geblazen voor alle soul/funk fanaten!

Ik had niet verwacht dat mijn voorlopige topfavoriet in het lijstje ‘concert van jaar – 2018’ zo snel ging wijzigen. Maar de al even geweldige ‘Marcus King Band’ moet de eerste stek voorlopig delen na vanavond… Wie dus zin heeft in een onvergetelijke en stomende avond soul/r&b/funk, check de concertdata van Josh Hoyer & Soul Colossal en boek die tickets !!! Ik zou zeggen … Do It Now!!!

Met dank aan Francis Geron en de Spirit of 66 crew voor de Liveacts Belgium persaccreditatie en topavond!
Josh Hoyer & Soul Colossal is
Josh Hoyer : keyboards/vocals