DANY FRANCHI – THE MAPLE, ERTVELDE (REVIEW- PICTURES)

Dany Franchi
The Maple Ertvelde
Maandag 18 Maart 2019

Review en Foto’s: Philip Verhaege

IMG_0046

Is toch steeds gezellig vertoeven daar in The Maple in Ertvelde. Programmator/organisator Ivan Bonne kondigde meteen goed en slechts nieuws aan. Met wat zullen we beginnen… euh, wel geef ons eerst maar het slechte nieuwe. Ivan gaat op blues pensioen in 2020, maar niet getreurd, zijn waardige vervanger staat klaar om de spreekwoordelijke fakkel over te nemen. Het goede nieuws was dan weer dat met Dani Franchi een aanstormend blues talent op de planken stond.

IMG_0053

Naast pasta, pizza en zonovergoten stranden schuilt er op het Italiaanse schiereiland blijkbaar nog meer blues talent en gitaarvirtuositeit. Singer-songwriter Dany Franchi is een 28-jarige jong blues talent uit Genua, Italië. Na zijn studies werkte en begeleide Dany onder meer Paolo Bonfanti, Pietro Nobile en Alessio Menconi. In 2009 ging hij de Italiaanse tournee van de musical Aida accompagneren. In datzelfde jaar zou hij ook de band Zibba & Almalibre vervoegen. Succesvol openden ze concerten voor Jack Bruce, Robin Tower en Gary Husband. De band polijstte hun repertoire dat een sterke variatie vond tussen blues en rock.

IMG_0086

Deze verscheidene inwerkingen maken nu ook deel uit van Franchi’s rijkelijke blues sound. De succesvolle release ‘Free Feeling’, uit alweer 2012, werd ingevolgd door het favorabele ‘I Believe’, een samenwerkingsproject met bluesgitarist Sean Carney. Dany reisde de wereld rond en stond op heel wat prestigieuze blues festivals. Dit alles ontging ook Anson Funderburgh niet én hij nodigde Dany uit naar Amerika te verhuizen. Een avontuurlijke Franchi moest daar niet lang over nadenken. Dit alles resulteert nu in het album ‘Problem Child’.

IMG_0091

Een volgelopen The Maple genoot van bij de aftrap met de instrumentale ‘Ronnie’s Shuffle’. De muzikale weg was meteen geplaveid en ook de retestrakke ritmesectie met keyboardvirtuoos Manu Ghirlanda, bassist Michael Tabarroni en drummer Brandon Pettiford kon ons meer dan bekoren. Franchi’s zang en gitaarwerk klonken live net zo goed, zo niet beter, als op zijn plaat ‘Problem Child’. En die werd hier haast integraal voorgesteld. ‘Give Me Sign’, ‘My Only One’ en de hemels mooi opgebouwde ballade ‘Real Love’ schalden onvoorwaardelijk door de woofer. Van de Texas blues rocker ‘Run Around’ ging het gezwind naar Eddie Boyd’s Memphis soulkraker ‘Never Found Me A Girl’. En dat laatste is alvast geen statement voor Franchi. Hij pakt de menigte, en vooral het vrouwelijk schoon, meedogenloos in. Na een soulvolle ‘All Your Lovin’ Miss Loving’, origineel van Otis Rush was het tijd om een kleine drankpauze in te lassen.

IMG_0189a

Set twee begon met een instrumentale boogie om te continueren met Eddie Taylor’s ‘Big Town Playboy’. Heerlijke ‘old school Chicago blues’ met een zeer frisse take. Franchi’s gitaarlicks werden al even knap ingevolgd door Ghirlanda’s keyboard eminentie. Na een ‘Happy Birthday’ intermezzo door de band voor een jarige in de zaal, gooit Dany wat boogiewoogie, soulvolle zang en prachtige gitaarriffs in het wild bij ‘Back To The River. En zo heb je een unieke combinatie van moderne blues. En ja hoor, hij heeft zeker de blues-meesters bestudeerd. Dat hoort je ook duidelijk in zijn spel. Maar Franchi geeft aan dit alles een eigen en moderne twist. Net zoals aan ‘That’s How Strong My Love Is’, van Doyle Bramhall.

IMG_0199a

Franchi was ook zo gastvrij om ons de titeltrack ‘Problem Child’ te laten meebrullen. Ook dit nummer was hier een donkere uitgesponnen song, een ‘real rooty bluesje’. Net zoals het bissende en The Fabulous Thunderbirds’ luidkeels kwinkelerende ‘My Babe’. Dany’s duivelskunstenaar op zijn Fender Strat., de essentiële reverbs én het spelende constituent met zijn speedknop, maken deel uit van zijn performen. Franchi’s stem en gitaarspel waren fris en in één woord uitstekend.

Tekst en foto’s: Philip Verhaege

Met dank aan Ivan Bonne, The Maple & Good Time Booking’ Dani Vazzoler.