GLENN HUGHES – HET DEPOT – LEUVEN (Review – Pics)

Glenn Hughes Performs Classic Deep Purple Live – Het Depot, Leuven
support act: Phil Campbell & The Bastard Sons
Maandag 17 September 2019
Review en Fotoalbum : Jo De Boeck

Het Liveacts Belgium’ najaarsoffensief startte op maandag 16 oktober met een ritje richting Het Depot, Leuven. En dan nog voor een afspraak met levende legende Glenn Hughes, een muzikant die ik al decennialang bewonder en mateloos respecteer.

Glenn Hughes maakte vooral naam en faam als bassist bij Deep Purple (Mark III en IV) waarmee hij de albums ‘Burn’, ‘Stormbringer’ en ‘Come Taste The Band’ opnam. Drie uitstekende schijven waarop hij, samen met David Coverdale, ook tekende voor memorabele zangpartijen! Maar er is zoveel meer… Ook de albums met o.a. Trapeze, Black Sabbath, Hughes/Thrall, Phenomena, Hughes Turner Project, Black Country Communion en een resem soloplaten zijn van prachtige makelij. En alhoewel enorm gerespecteerd voor zijn snarenwerk, dat verdwijnt eigenlijk in het niets als je het vergelijkt met zijn unieke stemgeluid en dat gigantisch bereik! Maar weet je wat werkelijk alle verbeelding tart…het feit dat die stembanden al bijna 50 jaar zorgen voor kippenvelmomenten en echt niets aan kwaliteit hebben ingeboet! Just for the record…dat is een halve eeuw!

Maar eerst was het de beurt aan Phil Campell and The Bastard Sons om een goedgevulde venue wat op te warmen. En dat lukte de oud-Motörhead gitarist vrij aardig. Na het overlijden van rock & roll icoon Lemmy startte Phil Campell dit nieuwe project met zijn zonen, aangevuld met zanger Neil Starr. Hun debuutplaat ‘The Age Of Absurdity’ scoorde goed en de band groeide vlot uit tot een graag geziene act op tal van metalfestivals. Maar het hoeft niet te verbazen dat het eigen werk het ruimschoots moest afleggen tegen Motörhead-klassiekers als ‘Rock Out’, ‘Born to Raise Hell’ en ‘Ace of Spades’. Ook Hawkwind’s ‘Silver Machine’ kreeg vanavond een plaatsje in de setlist trouwens. Verdienstelijk optreden dus, maar het deed mij er vooral aan herinneren hoe hard Motörhead wel gemist wordt …

IMG_3624-X2

Setlist: Big Mouth – Freak Show – Rock Out – These Old Boots – Born to Raise Hell – Dark Days – Get On Your Knees – Straight Up – Silver Machine – Ace of Spades.

Tijd dan voor een optreden dat me nog lang zal heugen … Glenn Hughes performs Classic Deep Purple Live! Meteen ook de afsluiter van deze tour en Glenn Hughes deed dat met een verbluffend concert waarin hij zijn status als ‘The Voice of Rock’ nogmaals bevestigde. Voor zover dat nog nodig was…

Met opener ‘Stormbringer’ – één van mijn alltime favoriete songs – deelde Glenn Hughes al meteen een eerste mokerslag uit, gevolgd door het machtige ‘Might Just Take Your Life’ met mooi Hammond-werk van toetsenist Mike Mangham.

Hoogtepunten noemen in het vocale werk van Glenn Hughes is de meest eenvoudige taak die je als reviewer kan bedenken. Impressionant in alle registers, een stemgeluid dat onmogelijk te evenaren is en muziekgrenzen overstijgt. Of je nu fan bent van de power-vocals van Dio, verzot bent op de hoge uithalen van Gillan of het bluesy randje aan Coverdale’s stemgeluid prefereert … bij Glenn Hughes krijg je het als het ware in één pakket. Met als bonus nog een flinke geut ‘soul’ er bovenop … niet voor niets dat Stevie Wonder hem als zijn favoriete blanke zanger beschouwd.

Maar toch blijf ik ‘You Keep On Moving’ één van de tracks vinden waarin hij zichzelf nog overstijgt en waar elk facet van die wonderlijke stem aangewend wordt. Vervolgens was het ook tijd voor drummer Ashley Sheehan om, eerst in het groovy ‘Sail Away’, zijn duivels te ontbinden in een lang uitgesponnen versie van ‘Gettin’ Tighter’. Een song die Glenn Hughes bracht als hartverwarmende hommage aan gitarist Tommy Bolin …

Ja, gitarist Soren Anderson stond deze tour voor een uitdaging van jewelste. Maar hij bewees eveneens een zeer fijn snarenplukker te zijn in het luidkeels meegezongen tweeluik ‘Mistreated’ en ‘Smoke on the Water’, dat uitmondde in een bangelijk straffe improvisatie van Ray Charles’ ‘Georgia on my Mind’ !
De decibelmeter in Het Depot te Leuven zal het volgens mij zwaar te verduren gehad hebben met dit impressionante achtergrondkoor.

Maar dan hadden we de apotheose nog niet gekregen die Glenn Hughes voor ons in petto had … Eerst pakte hij uit met een majestueuze versie van ‘Burn’, om vervolgens te besluiten met een werkelijk stomend ‘Highway Star’ !!! En die uitmuntende stem … die liet het geen seconde afweten. Dat verdient tonnen respect, hetgeen ook voelbaar was in de staande ovatie waarmee het publiek Glenn Hughes uitzwaaide richting L.A.!

Ik zag Glenn Hughes een kwarteeuw geleden voor het eerst live aan het werk op het Via-Rock Open Air Festival in Viane, Geraardsbergen … mijn geboortedorp. Toen al had hij de status van ‘legende’ en deed hij met openingstrack ‘Stormbringer’ alle monden collectief openvallen van verbazing! En vanavond, op zijn 68ste, deed hij dat met gemak opnieuw … Dat zijn feiten die kunnen tellen, het verklaart ook waarom dit concert nu al op mijn nummer 1 positie prijkt voor 2019!

i-pwj74gh-x3

Setlist : Stormbringer – Might Just Take You Life – You Keep On Moving – Sail Away – Gettin’ Tighter – Mistreated – Smoke on the Water – Georgia On My Mind – Burn – Highway Star.

Met dank aan Het Depot, Leuven en crew voor de piekfijne organisatie!