DAMIAN WILSON (Crossover – review – pics)

Damian Wilson and friends
10 oktober 2019
The Crossover – Gent

Review en fotoalbum : Jo De Boeck

Liveacts Belgium volgde al een tijdje – met grote belangstelling – de programmatie van The Crossover Music Pub in Gent. Toen de naam Damian Wilson verscheen op de concertagenda stond mijn besluit meteen vast…ik moest en zou erbij zijn!

Damian Wilson is al enkele decennnia één van de absolute topzangers in de progressieve rockwereld en leverde topschijven af met bands als Threshold, Landmarq en Headspace. Ook zijn gastrollen op Arjen Lucassen’s Ayreon en Star One projecten zijn absoluut impressionant te noemen. Maar ik zou Damian gigantisch onrecht aandoen om zijn soloplaten en het Wilson & Wakeman project niet op dezelfde hoogte te plaatsen. Het zijn nét die platen waarop hij zijn grote kwaliteiten als songwriter kan etaleren en het laat hem tevens toe om elk facet van de warme stem optimaal te gebruiken.
Na een hartelijke ontvangst door de uitbaters werd ik eveneens warm begroet door Damian Wilson zelf. Meer ‘down to earth’ en respectvol naar de fans vind je ze écht niet. Al gauw vertrouwt hij ons toe dat hij ’s ochtends opgestaan was en zo goed als geen stem had… Even paniek bij ondergetekende maar toen hij de soundcheck al tot een collectief kippenvelmoment omtoverde wist ik genoeg … zelfs een verkoudheid kan hem niet weerhouden om magie te creëren en je te raken tot in de diepste vezels.

Extra redenen om Damian Wilson deze tour aan het werk te zien zijn ongetwijfeld de ‘friends’ die hem vergezellen op het podium. Met het Within Temptation duo Ruud Jolie(gitaar) en Mike Coolen(drums) speelde Damian al samen in – het lichtjes fantastisch – Maiden United waar Iron Maiden nummers in een unplugged arrangement worden gestoken. Bassist Johan van Stratum komt dan weer uit het Ayreon-project. Maar ik was vooral benieuwd  om toetsenist Andrew Holdsworth aan het werk te zien waar Damian op zijn soloplaten mee samenwerkt. Schoon volk dus op het podium van The Crossover!!!

Het moet rond de klok van halfnegen geweest zijn als Damian Wilson and Friends het startschot gaven van een concert om duimen en vingers van af te likken. Gezegend met een mooi geluid nam Damian Wilson het voltallige publiek mee op een wondermooie muzikale trip. Het bracht ons langs ‘Warning Light’, ‘Written In Anger’, ‘Somebody’, het wondermooie ‘When I Leave This Land’ en ‘Thrill Me’. En je moest al een ‘die hard’ fan zijn om ook maar iets van die verkoudheid te merken… Wat meteen ook in de smaak viel was het mooie gitaarwerk van Ruud Jolie!

Damian Wilson bracht vanavond een mooi uitgebalanceerde set met full band en bouwde ook enkele zeer ingetogen momenten in waar hij enkel met toetsenist Andrew Holdsworth op het podium bleef. Dat leverde o.a. een schitterend tweeluik op met ‘Disciple’ en ‘Array Of Light’ waarin Andrew’s subtiele pianowerk Damian Wilson begeleidde naar onwerelds mooie vocalen. Ik ken écht geen enkele andere zanger die iemand zo kan raken … écht niet.

Opnieuw met full band bleef Damian Wilson pareltjes opdissen uit dat prachtig arsenaal songs dat hij reeds bij elkaar pende. Zo was het ronduit genieten van ‘Seek for Adventure’, ‘Smile’ en ‘Impossible’ om vervolgens weer gas terug te nemen met het ingetogen ‘Part of Me’.
Tijd dan om de vocale capaciteiten van het publiek eens te testen moet Damian gedacht hebben en daar bleken ‘The Evil That Men Do’ (Iron Maiden) en ‘Homegrown’ de perfecte nummers voor te zijn! Vuisten in de lucht in The Crossover en de decibelmeter nét niet in het rood! Afsluiters van dienst waren ‘The Last American Hero’ – check zeker die Wilson & Wakeman schijven eens – en een persoonlijke favoriet ‘Commune’.

Maar ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag trakteerde Damian Wilson nog op een finale van formaat. Niet alleen is de nieuwe EP ‘Thank You’ er om je hart mee te verwarmen, hij bracht er ook nog enkele nummers uit… En hoe!!! Andrew Holdsworth en Damian Wilson tekenden voor één van de meest pakkende concertmomenten die ik ooit ervaarde met de song ‘Can You Hear Me’. En niet dat het me een barst zou kunnen schelen, maar ik was absoluut niet de enige bij wie de tranen opwelden… En ‘Thank You’ was al van een even pure schoonheid.

Concertbeleving kan je op verschillende manieren invullen. Maar geef mij toch maar een integere en pure rasartiest als Damian Wilson. Of hij nu enkel met zijn akoestische gitaar op het podium staat of in een grootse show opdraaft…Damian Wilson staat garant voor passie en begeestering, heeft charisma zat en draagt zijn fans op handen. Voeg daar nog teksten bij die je aan het denken zetten, een stemgeluid dat zich als een warm deken om je schouders wikkelt en je hebt alle componenten om de ware kracht en schoonheid van muziek te ervaren.
Happy birthday Damian en…Thank You!!!!
Met dank aan The Crossover Music Pub en crew voor een schitterende avond Damian Wilson and Friends! Liveacts Belgium komt met plezier terug!
Line-up: