CONCERT REVIEW: DAVID EUGENE EDWARDS, donderdag 11 april 2024 – HA’ Gent

David Eugene Edwards, donderdag 11 april 2024 – Handelsbeurs, Gent (support act: Lazzaro)

Is er een meer diffuse en flamboyante figuur aan het muziekfirmament dan de in Englewood, Colorado geboren singer-songwriter David Eugene Edwards. Hij, die een expert is op het gebied van duistere countrymuziek, hij die in 1988 oprichter was van The Denver Gentlemen, die de verdomde knappe Denver Sound op kaart zou zetten en heel wat bands zou beïnvloeden. Maar Edwards is meer dan dit alles. Met zijn eigen band 16 Horsepower kreeg een charismatische Edwards internationale bekendheid. Hij werd een renommee binnen bepaalde muzikale nichekringen, bij de oudere Americana liefhebbers én bij de jonge rockliefhebber. En dan was er nog het alternatieve countryproject Wovenhand. Na een handvol albums splitte 16 Horsepower in 2005, officieel vanwege diverse  meningsverschillen in politieke en spirituele inzichten. Nu is David Eugene Edwards solo op pad en het heilig vuur brandt eerbiedwaardiger dan ooit…

Tekst en fotoalbum: Philip Verhaege

Maar eerst mochten we kennis maken met Lazzaro. Het project rond Geraldine Vanspauwen. Een jonge muzikale wolvin die wel heel makkelijk proza mêleert met ambiërende muziek. In 2022 had ze de EP ‘The Inner Land’ de digitale wereld ingestuurd, al was er voor de liefhebber ook een gelimiteerde editie van tapes beschikbaar. Nu heeft ze ‘The Inner Land Is Wild and Free’. Na een zeer uitgesponnen intermezzo bracht Lazzaro een tweetal songs uit haar jongste EP. Die mystieke tunes met zijn trance-opwekkende sound, een walm van vreemde geluiden omarmen haar leaders. Al even enigmatische, cryptisch als hypnotiserend. Er werd geluisterd, geïnterpreteerd en we maakten kennis met ‘Wide and Free’. Akoestische gitaarlijnen, bassnaren die worden geïnd door een vioolstrijkstok. Het hoort er allemaal bij, net zoals haar zwoel stemtimbre. Ook voor ons was Lazzaro een gave kennismaking.

Nu lijkt het erop dat Wovenhand voorlopig op pauze staat, aangezien David Eugene Edwards toeslaat met zijn allereerste soloalbum ‘Hyacinth’. Een langspeler met nieuw materiaal, en dit met een subtiel gewijzigde sound. Het is een incarnatie van een solodebuut, typerend voor David Eugene Edwards. Met zijn bezwendelde songwriting, nieuwe instrumentale verbindingen en met diepe lyrics klinkt hij vitaler en frisser dan ooit. Zo ook in de Gentse Handelsbeurs, dat aardig was volgelopen.

Edwards speelt haast integraal zijn nieuwe langspeler en heeft een ‘compagnon the route’ meegebracht die naast de tweede stem handig onderweg kan met elektronica én heel wat slagwerk. Enigszins verrassend opent Edwards vanavond met ‘Hutterite Mile’, een nummer uit het repertoire van 16 Horsepower en de release ‘Folklore’. Naadloos kruisen Gotic folk en Americana ons pad, de song ‘Seraph’, een verwijzing naar een hemels wezen dat zijn oorsprong vindt in het oude jodendom en later een rol speelde in andere Abrahamitische religies. De diepe toewijding in Edwards bestaan zal hier een grote rol in hebben gespeeld. Een nummer dat hier ook strak werd omkaderd met donkere klankkleuren. ‘Howling Flower’ klonk dan weer net iets meer geaard door zijn subtiele gitaarriffs en Edwards excellente bariton-gotische zang. ‘Celeste’ met zijn Midden-Oosterse tint, terwijl kille ranken van darkwave ‘Through The Lattice’ omsluieren. En dan wurmde 16 Horspower ‘Outlaw Song’ zich doorheen de setlist, werd ‘Apparition’ een subtieler moment , net zoals het morose ‘Bright Boy’ waarin Edwards religieuze bewustzijn een belangrijke rol speelt in zijn muziek… “Bright boy, Bright boy, Nape of nymphus, Heliodromus, Veil of Venus, Bright boy, Bright boy…”

De song ‘Kingdom Of Ice’ werd uit het songbook van Wovenhand weggeplukt én ook ‘Hyacinth’, de titeltrack van zijn nieuwe plaat schitterde hier in al zijn akoestische eenvoud, net zoals ‘Lionisis’ met zijn spirituele bluesy vibe. ‘Speaking Hands’ komt dan weer uit de release ‘Consider The Birds’ van Wovenhand, om finaal de tweede single ‘Weaver’s Beam’, dat tekstueel nog uitdagender is dan zijn voorganger en hier een adrenaline en hypnotiserende uitbouwend effect had, de HA’ in te katapulteren. Het bezwerende ‘Triptych’ komt uit 2018 en de langspeler ‘Risha’ om als slotakkoord ‘All Your Waves’ achter de hand te houden.

De komende anderhalf uur kregen we vrijwel alle nummers van die nieuwe langspeler ‘Hyacinth’ voorgeschoteld, afgewisseld met enkele songs van diverse Wovenhand en 16 Horsepower releases. Als bisnummer was er dan nog een lieflijke versie van ‘Whispering girl’, een opwindende mix van country, Amerikaanse folk en een scheut rock. Zijn slotwoorden waren dan ook de enige vanavond. Edwards laat zijn muziek voor zich spreken. Een weloverwogene en correcte keuze!

Met zijn poëtische en mystieke visies blijft David Eugene Edwards een prediker, net zoals zijn grootvader dominee was. Hij is een adulte artiest die doordrenkt is van diepzwarte folk, experimenterende country en Americana, wat bekend werd als Southern Gothic. Hell yeah..!

Tekst en Fotoalbum: Philip Verhaege

Met dank aan HA’ Gent & Democrazy