CONCERT REVIEW: KIM WILDE, zaterdag 13 april 2024 – Brielpoort, Deinze

Kim Wilde, zaterdag 13 april 2024 – Brielpoort, Deinze

Het Britse popicoon Kim Wilde, dochter van de befaamde componist en rockster Marty Wilde, schoot in 1981 het muzikaal firmament in met de wereldhit ‘Kids In America’. Het begin van iets moois, zij die al snel het idool werd van een hele generatie. Wie had destijds geen poster van de bloedmooie blonde Kim Wilde op zijn slaapkamer hangen. Ze groeide op in de sixties met The Beatles, beleefde vanop de eerste rij het punkgeburen en was bezetten door die glamrock. Om haar carrière dan toch enigszins in perspectief te plaatsen… Wilde registreerde veertien albums, verkocht meer dan dertig miljoen platen én is één van de meest succesvolle vrouwelijke artiesten van de jaren tachtig. De langspeler ‘Here Come The Aliens’ uit 2018 is voorlopig haar laatste release die in haar uitgebreide catalogi prijkt. Maar er komt nieuw werk aan…

Tekst en Fotoalbum: Philip Verhaege

Kim opende in een volgepakte Brielpoort, en dit 42-jaar nadat ze er voor het eerst op de planken stond,  met de swingende rocker ‘Rage To Love’, én dat lieerde meteen met een van haar grootste hits ‘Never Trust A Stranger’ uit 1988 én ‘Water on Glass’. Grote hits, die vanavond werden afgewisseld met minder bekend werk en enkele zeldzame covers. Haar sound zit strak, klinkt ritmisch en de diepgang in haar lyrics zijn maar al te vaak onderschat. Wilde’s songs bestrijken een breed scala aan onderwerpen, van typisch liefdesverdriet tot obscure zelfmoord. Velen van haar songs zijn bij elkaar gepend door vader Marty en haar broer Ricki, de gitarist in de ritmesectie. En daar vonden we ook backing zangeres Scarlett terug. Kim’s nichtje en dus de dochter van gitarist Ricky Wilde. Voeg daarbij die energieke band en de showcase van jukebox-hits kon beginnen.

Kim flirt met haar bandleden en ook de synthpop single ‘Can’t Get Enough’ (Of Your Love) uit haar langspeler ‘Love Moves’ uit 1990 kon op heel wat bijval rekenen. Net zoals ‘Anyplace, Anywhere, Anytime’, een klassieker van Nena die de twee powervrouwen in 2003 samen uitbrachten. Uit die majestueuze ‘Debut Tour’ kwam verrassend het electopop dans nummer ‘Words Fell Down’ neergedaald. Crescendo steeg de sfeer en langzaam omarmde enige hitte De Brielpoort. Net zoals ook in de sexy ballade ‘Four Letter World’ enige metrum van jambische werd gecreëerd. De popballade ‘Love In The Natural Way’, uit haar best verkopende album ‘Cloes’ uit 1988 klonk hier heel wat minder hectisch en synth-gedreven dan haar grote popnummers. Wilde adoreerde meteen ook haar vocale toonvastheid. ‘Yours Til The End’ was een knappe funk’d up versie, net zoals de swingende pophit ‘King Of The World’ .

En ook ‘Stone’ klinkt tekstueel helaas nog steeds hedendaags. Het is geïnspireerd op twee milieurampen uit 1986. Dit nummer is neergepend met enkele milieurampen in gedachten, maar ook met de algemene groeiende ongerustheid over de schade die de mensheid aan onze kwetsbare planeet blijft toebrengen, net zoals ‘1969’ een nummer dat geïnspireerd is op een ontmoeting met een UFO in 2009 toen ze glas wijn nuttigde in haar tuin. Kim speelt met een lichtgevend space pistool en beloofd ons te zullen beschermen. Een spielerei dat enkele de diehard fans konden bekoren.

Ze continueerde finaal met de sing-along hits ‘View From a Bridge’, de tweede single uit de release ‘Select’ uit 82, de goud bekroonde single ‘Chequered Love’, dat tekstueel beschrijft hoe twee tegenpolen toch elkaar soulmates kunnen zijn én de proto-funk song ‘You Keep Me Hangin’ On’, origineel van The Supremes.

Kim bedankt uitvoering haar fanbase, ontvangt enkele ruikers bloemen en vertelt dat er een nieuwe langspeler op stapel ligt. Wij zijn alvast benieuwd!  Toen de eerste noten van ‘Cambodia’ weerklonken steeg de sfeer naar een climax, alweer. De bisronde werd verder ingezet met Offenbachs ‘Overdrive’, een prominente sample van ‘Cambodja’. Van pophit ‘You Came’, dat een hommage is aan haar neefje, de zoon van broer Ricky, ging het naar haar afsluitende debuutsingle ‘Kids In America’, met misschien wel de makkelijkste meezing chorus in de popmuziek. “We’re the kids in America (Woah), We’re the kids in America (Woah), Everybody live for the music-go-round (tadadadadadadadada)…” De showcase in Deinze eindigde dus met het nummer waarmee het allemaal begon voor Kim Wilde. Een top 30-hit in Amerika, big in heel Europa en Australië.

Kim Wilde blijft ongekend populair in ons Belgenlandje. Met een verliefde aantrekkingskracht van het ideale buurmeisje is Wilde nog steeds een van de meest oogverblindende sterren van de popmuziek. Ze nam ons onverwijld mee naar de eighties, een avond vol nostalgie, maar beseffend dat we meer dan veertig jaar verder zijn van haar premièrestunt.

Met dank aan Miracle vzw

Tekst en Fotoalbum: Philip Verhaege