Smokin’ Joe Kubek & Bnois King Zaal De Korenbloem zondag 18 maart 2012

PICTURES

Op organisatorisch vlak behoren de jongens van vzw Bluesnight tot de top in Vlaanderen.

Zaal De Korenbloem in Zingem was opnieuw afgeladen vol voor het concert van Smokin’ Joe Kubek en Bnois King op zondagavond. Omdat er op een zondag steevast een maandag volgt waarbij heel wat bluesliefhebbers vroeg uit de veren moeten, hadden de organisatoren er zelfs aan gedacht om het concert om 18u te laten beginnen. Veel bluesfanaten zullen dit naar waarde weten te schatten.
Bluesnight heeft ook de loffelijke gewoonte voor hun concerten artiesten te programmeren die onze contreien nog niet hebben platgelopen. Dit was zondagavond niet anders, want Smokin’ Joe Kubek en Bnois King komen hier toch niet wekelijks over de vloer. De verwachtingen waren dan ook nogal hoog gespannen.
Joe Kubek en Bnois King ontmoetten elkaar in 1989 bij een bluesjam in Dallas, Texas. Het klikte onmiddellijk en sindsdien zijn ze met elkaar blijven optrekken.
De jaren negentig waren gouden jaren voor het duo en er zagen een viertal cd’s op Bullseye Blues het levenslicht die de tand des tijds moeiteloos hebben doorstaan zoals ‘Chain Smokin’ Texas Style’, ‘Texas Cadillac’, ‘Got My Mind Back’ en ‘Take Your Best Shot’.
Om 18u20 precies beklommen Smokin’ Joe Kubek en Bnois King, samen met Larry Dannie (drums) en Coco Henderson (bas) het podium om er plankgas in te vliegen met ‘Out Of Body, Out of Mind’
Met zijn spierwit sikje dat fel afstak tegen zijn gitzwart geverfd haar leek Smokin’ Joe Kubek eerder op een figuur die weggelopen was uit de Efteling. Het ganse optreden door joeg hij er met de snelheid van een juke box de gitaarsolo’s op een stoïcijnse, onbeweeglijke manier door. Af en toe grijnsde hij even naar het publiek. Smokin’ Joe Kubek moet niemand meer bewijzen dat hij een geweldig gitarist is, maar hij ondernam toch een poging in die zin op het humoristische ‘My Dog’s Still Walking’, overigens één van zijn beste songs. Bij ‘My Hearts’s In Texas’ hanteerde hij uitgebreid de slide. Het viel wel op dat Bnois King een uitstekende zanger is en met de ogen dicht zou je denken dat deze kleurling en blanke is. Smokin’ Joe Kubek ging even ver in de tijd met ‘Texas Cadillac’ en dit nummer ging dan op zijn beurt zonder verpozing over in ‘Burning To The Ground’ en ‘Saw It Coming’, alle drie up tempo nummers. Wel spijtig dat Smokin’ Joe Kubek Bnois King meestal naar het tweede plan soleerde, want als deze laatste dan eens overnam zoals in ‘Changes Made’ en ‘Healthy Mama’ viel het op dat er bij Bnois King meer ziel in de solo’s zat dan in het vingervlugge snarengepluk van Kubek. Al dient te worden gezegd dat de solo’s van King adequaat werden ondersteund door de ritmegitaar van Kubek.
Na het rockende ‘Little Girl, Don’t You Know’ werd een pauze van twintig minuten ingelast.
Het kwartet kwam opnieuw uit de coulissen met een puike trage blues die ‘Can’t See For Looking’ heet en waarop Smkin’ Joe Kubek zich uitleefde op slide gitaar.
Er werd nog veelvuldig uit de twee jongste cd’s (de eerste voor Alligator Records), ‘Blood Brothers’ en ‘Have Blues, Will Travel’ geput met songs als ‘R U 4 Real?’ en ‘Out Of A Limb’. Het dol enthousiaste publiek ging er gewillig in mee en sloeg aan het dansen bij de instrumentale afsluiter ‘Kings Thang’.
Maar daarna volgde er toch wel een anticlimax. De aanwezigen bleven ‘We Want More’ scanderen, maar er was geen lieveheren meer aan. De vier heren kwamen niet meer terug en je voelde zo een golf van ontgoocheling door de zaal gaan.
Jammer maar helaas niets aan te doen. Dit voorval zal de fans echter niet tegenhouden om in de toekomst verder de geweldige concerten van Bluesnight bij te wonen, wel integendeel…
Ivan Van Belleghem