CD Review : Fischer-Z, ‘Building Bridges’

Fischer-Z-Building-Bridges

John Watts is al veertig jaar de spilfiguur rond de band Fischer-Z. Zijn bio- en discografie hoeven allang geen betoog meer bij de doorwinterde muziekfanaat. Wie kent er nu de wereldhits ‘So Long’, ‘The Worker’, ‘Marlies’ of ‘Pretty Paracetamol’ niet. Of de succesvolle albums ‘Word Salad’ uit 1979, ‘Going Deaf For A Living’ (’80) en ‘Red Skies Over Paradise’ uit 1981 niet. Het jaar 2017 wordt er alvast weer een om in te kaderen voor Watts en band. Een nieuw album, de  nieuwe single ‘Damascus Disco’, zijn veertigjarige carrière en een boek…. En als dit alles nog niet voldoende is komt er ook nog eens een extensieve concertreeks. Met andere woorden, het wordt  razend druk voor en rond de 62-jarige John Watts. Maar was hij na drie succesalbums destijds niet uitgekeken op het succesverhaal Fischer-Z ? Gelukkig niet voor zijn grote schare fans. Vorige zomer zagen we de band nog schitteren op de laatste zomer editie van het Patersdreef Blues Festival in Tielt. Toen we backstage aan de praat raakten met John konden we tussen de regels al bemerken dat er iets groots op tilt stond. Iets unieks! Wel, dat is het met de release ‘Building Bridges’ ook geworden. John Watts bouwt met zijn nieuwe cd niet alleen een brug naar zijn muzikale verleden. Hij buigt zich tekstueel vooral over het bouwen van bruggen naar het hedendaagse en het momentele. Brugverbindingen en bouwconstructies naar religie, linkse en rechtse politici, arm en rijk en de tegengestelde standpunten over wereldwijde migratie zijn hier schering en inslag. En terecht als je het ons vraagt. Kortweg, de hedendaagse politiek schreiende toestanden die wereldwijd in opspraak komen weerklinken in heel wat nummers.

Watts heeft na 40-jaar nog niets ingeboet wat betreft zijn stem consistenties of coherentie. Samen met James Bush (drums, percussie) en backingvocalisten Leila Watts en Nick Brine  trok hij naar de Leeder’s Vale Studios in Wales. Het album opent meteen spectaculair met de singel ‘Damascus Disco’ en zijn aanwakkerende en hypnotiserende gitaarriffs. En het muzikale feestje gaat onverstoord verder in geïnfluenceerde ‘Easy Money’, een bittere compromis over de bankencrisis en Hugo de makelaar in zijn blauw maatpak. Het nummer ‘Wild Wild Wild Wild’ zal ook snel een spraakwaterval zijn tijdens de liveshows. De track ‘Barbera Sunlight’ wordt ingekleurd door een blazerssectie. De nummers ‘So Close’ en ‘Umberella’ zijn geënthousiasmeerd met die typerende Fischer-Z sound . Het uptempo ‘Let’s Put The Pressure On’ staat in aangename antithese met het punk gevoelige ‘Shrink’. Watts gaat hier terug naar de observatie van de menselijkheid. Hoe hij probeert te achterhalen wat de gedragingen zijn, zonder te oordelen of te veroordelen. De song ‘Invite Me To Your Party’ is een relatief rustig opbouwend nummer. De simplistische tekst  is heel wat diepzinniger dan je op het eerste gehoor zou denken. De ballade ‘There’s A Wilderness Here’ is haast het enige cesuur in de release. De akoestische afsluiter ‘Row Boys Row’ is alweer ingekuild met krijtende, schreiende consignes en emotionele sjibbolets. Wat een (h)eerlijk album is ‘Building Bridges’!

Philip Verhaege (5)

Fischer-Z comes after forty years back with what perhaps their best album ever is! Textually and musically it’s unequaled strong! Best album of 2017? I think so !

DETAIL ALBUM