WILDFEST 2018 (review, pics)

WildFest 2018,
JC De Spiraal – Geraardsbergen (B),
21 april 2018,
Tekst en Fotoalbum : Jo De Boeck

Na een uitstapje richting Ninove keerde het glam- en melodic rock festival terug naar zijn heimat JC De Spiraal te Geraardsbergen voor deze 3e editie. En ik denk dat bands en publiek dit alleen maar konden toejuichen. Maar dat was niet het enige heuglijk nieuws, met het Zweedse Eclipse wisten de organisatoren ook nog eens een headliner van formaat binnen te halen! Hoog gespannen verwachtingen dus…

Mr. Myst

Om 15.30u mochten het Belgische kwartet van Mr. Myst de debatten openen en dat deden ze met volle overtuiging. Onder impuls van een energieke frontman vuurden ze hun songs af op een reeds aardig volgelopen zaal. Vielen er speltechnisch en vocaal wel wat kleine werkpuntjes te noteren, Mr. Myst mag terugblikken op een zeer onderhoudende en verdienstelijke set.
Setlist : Forever And A Day – Stand Up – Freak Like Me – Runaway – I’m Still Standing – Red Light District – Jack D

Op WildFest krijgt niet alleen talent van eigen bodem een kans, met Bloody Heels kregen we ook een beloftevolle band uit Letland op de planken. Met de EP ‘Summer Nights’ (2014) en het debuutalbum ‘Through Mystery’ (2017) op het conto, bewees Bloody Heels al dat ze een mooie toekomst in het verschiet hebben. Songs als ‘Can’t Help Myself’, ‘Hungry For Your Love’, ‘Cheap Little Liar’ en ‘Bittersweet Memories’ hielden ook live uitstekend stand, maar hadden misschien wel wat extra decibels kunnen gebruiken… Aangename verrassing in elk geval!
Setlist : Sea Of Temptation – Bittersweet Memories – Hungry For Your Love – Love May Have Gone – Can’t Help Myself – Through Mystery – No Matter – Cheap Little Liar – One More Time – Rebel Yell

Met die decibels en geluidsbalans zat het dan weer prima bij onze gastheren van WildHeart. Ik zag ze voor de 4de keer aan het werk en stond versteld van de progressie die ze blijven maken. WildHeart serveerde ons een wel zéér strakke en overtuigende set met nummers uit de debuutplaat en enkele veelbelovende nieuwe tracks! Hun trips naar de UK hebben ongetwijfeld gerendeerd en ik ben razend benieuwd naar die nieuwe schijf! En uit de lovende reacties die ik achteraf sprokkelde bleek dat ik niet de enige ben…
Setlist: Lovehunter – Get Up – Stranger’s Eyes – On My Way – No Love – Nothing But Trouble – Stone Cold Fox – Never Let Go

WildFest was nog maar amper bekomen van de uitstekende prestatie van WildHeart of het kreeg de Zweedse pletswals Bulletrain voor de kiezen. Zorgde de gitaartandem Persson/Bengsston voor de nodige gensters, niemand kan ontkennen dat zanger Sebastian Sundberg met de meeste aandacht ging lopen. En niet alleen door zijn looks en charisma – die de dames zeker niet onberoerd lieten – maar wat een impressionant strot heeft die man! Met een fraaie bloemlezing uit de albums ‘What You Fear The Most’ (2016) en ‘Start Talking’ (2018) eigende Bulletrain zich terecht de titel ‘verrassing van de dag’ toe.
Setlist : Memory Lane – Love Lies – We Salute You – Joanna’s Secret – Old Lighthouse – Fear – Far Away – Start Talking – Out Of Control – All For One

Met voormalig Vains of Jenna zanger, Lizzy DeVine, in de gelederen was het vervolgens uitkijken naar The Cruel Intentions. Op een full-album van dit Noorse 4-tal is het nog even wachten, maar een resem singles vond al vlotjes de weg naar een trouwe fanschare. Een stevige pot rauwe rock & roll, met een ferme geut punkinvloeden, was ons deel en met songs als ‘Accidentally Toxicated’, ‘Sick Adrenaline’ en ‘Borderline Crazy’ werden de intenties duidelijk gemaakt: One hell of a party! En uiteraard werden ook de Vains of Jenna fans niet vergeten met stomende versies van ‘Hard To Be Vain’ en ‘Enemy In Me’. Qua muziekstijl misschien een band die mij persoonlijk ietwat minder ligt, maar ontegensprekelijk een topper in zijn genre en een kick-ass live band!
Setlist : Reckoning – Stare At The Sun – Genie’s Got A Problem – Chaos In A Bombschell – Accidentally Intoxicated – White Pony – Sick Adrenaline – Weekend Suffering – Hard To Be Vain – Enemy In Me – Borderline Crazy

Ik weet zeker dat vele aanwezigen hadden uitgekeken naar het concert van Confess. Met ‘Haunters’ brachten deze Zweden in 2017 een fantastische schijf uit die ook internationaal flink wat deuren opende. Al waren er ook fans die wat minder enthousiast waren over het toch wat meer gepolijste geluid. Laat dat nu net mijn honger nog wat aanscherpen… En ja hoor, Confess ontgoochelde me absoluut niet en met songs als ‘Get Me Down’ en ‘Stand Our Ground’ staken ze meteen stevig van wal. Ook ‘Setting Sails’ en ‘Haunting You’ – wat een majestueuze gitaarriff – zijn songs die het live uitstekend doen evenals hun bewerking van Tina Turner’s ‘What’s Love Got To Do With It’. Ik had persoonlijk nog gehoopt op ‘How Could I Let You Go’, maar dat heb ik dan later maar beluisterd op de terugweg.
Setlist : Get Me Down – Stand Our Ground – Strange Kid – Scream – Setting Sails – Bloodstained – Haunting You – Relationshit – What’s Love Got To Do With It – Animal Attraction

Maar het absolute hoogtepunt van deze 3de editie van WildFest moest nog komen: Eclipse. Een uitzinnig JC De Spiraal onthaalde deze Zweedse topband dan ook met open armen en het kreeg er een wervelend concert voor in de plaats! Met de prachtige openers ‘Bleed & Scream’ en ‘The Storm’ greep Eclipse iedereen meteen naar de keel. Hoogtepunten alom in deze – ijzersterke – set die hoofdzakelijk was opgebouwd uit songs van de albums ‘Bleed & Scream’ (2012), Armageddonize (2015) en het recente ‘Momumentum’ (2017). Als ik er dan toch enkele songs moet uitpikken dan gaat mijn voorkeur naar ‘Hurt’ en ‘Black Rain’. In ‘Hurt’ zet zanger Erik Mårtensson een ronduit fenomenale prestatie neer, ook de meeslepende karakter van deze song komt live uitstekend tot zijn recht. Nu ja, Erik Mårtensson is dan ook één van de beste frontmannen en vocalisten in het genre. Ook ‘Black Rain’ krijgt een extra vermelding omdat het Eclipse ‘op zijn best’ liet horen, kortom een catchy en melodieuze rocksong waarin elke muzikant zijn technisch vernuft kan etaleren.
Met muzikanten van dergelijk kaliber toont Eclipse trouwens aan dat een drum- en gitaarsolo soms ook een meerwaarde kunnen bieden.
Met afsluiters ‘I Don’t Wanna Say I’m Sorry’, ‘Never Look Back’ en ‘Runaways’ werd WildFest op een denderende wijze afgesloten en dat had vanavond écht niemand beter kunnen doen dan Eclipse!
Setlist: Bleed And Scream – The Storm – Wake Me Up – Jaded – Hurt – Killing Me – The Downfall Of Eden – Black Rain – Blood Enemies – Stand On Your Feet – I Don’t Wanna Say I’m Sorry – Never Look Back – Runaways

Rest mij nog toe te voegen dat ik mijn oprechte waardering wil overmaken aan de organisatoren en alle medewerkers die van WildFest 2018 een topeditie maakten. Wie in België een festival organiseert in deze muziekstijl, moet dit zeker niet doen om er persoonlijk een euro aan te verdienen. Nee, dit doe je enkel omdat deze muziek je nauw aan het hart ligt, muziek je passie is. Het siert hen dus dat ze, binnen de financiële mogelijkheden, op elk vlak kwaliteit nastreven t.o.v. de muzikanten én publiek. Elk jaar wordt de lat iets hoger gelegd en dat wordt door alle partijen zeer gewaardeerd. Het creëert tevens die unieke WildFest-sfeer die je op weinig festivals aantreft, muziekfans uit o.a. Australië, Slowakije, Letland, Tsjechië, Italië, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Zweden komen heus niet zomaar… Ik ben er dus vrij gerust in: die komen volgend jaar met plezier terug naar Geraardsbergen en brengen nog wat extra volk mee. Kortom, niets dan positieve vooruitzichten wat betreft die 4e editie van WildFest. En daar zal Liveacts Belgium met plezier weer verslag van uitbrengen!

WildFest 2018
JC De Spiraal – Geraardsbergen (B)
21 april 2018