Delgado Brothers – Spirit Of 66 (review, pictures)

Delgado Brothers
Spirit of 66 – Verviers (B)
28 november 2018

Tekst en Fotoalbum : Jo De Boeck

Enkele jaren geleden zag ik ze voor het eerst aan het werk op Duvelblues en ze waren voor mij de sensatie van het festival: Delgado Brothers! Een pure bluesgroep kan je hen écht niet noemen, want er zit een méér dan behoorlijke geut soul, rock en funk in hun muziek ook. Maar het zijn toch de Latijns-Amerikaanse stijlelementen die dat extraatje geven. Nu ja, ’t zit hen nu eenmaal ook in de genen…

Al meer dan 30 jaar, met een kleine onderbreking om correct te zijn, worden de Delgado Brothers enorm gewaardeerd in de blueswereld. Opererend vanuit Los Angeles bouwde de band gestaag een fraaie carrière uit. Die vertaalt zich misschien niet een indrukwekkende discografie, maar wel in 5 -stuk voor stuk- kwalitatief hoogstaande albums  waarvan ‘Two Trains’ enkele maanden geleden het rijtje sloot. Nieuw materiaal, enkele jaren niet gezien…tijd dus om af te zakken naar Spirit of 66 in Verviers dacht ik zo!

Omstreeks 20.30u beklimmen de broers Bobby, Joey en Steve Delgado de trap richting podium waar flink wat fans verzameld hadden om die nieuwe songs eens live te horen. Veel zorgen hoef je je daar eigenlijk nooit om te maken want deze band staat, ook live, als een huis! En dat het in Verviers écht top ging klinken wisten we al van bij de openingstracks ‘Joy U Bring’, ‘L.A Elllie’ en, het aan Martin Luther King opgedragen, ‘450 Mulberry I Won’t Forget’. Wat al meteen opviel waren die heerlijke Hammond-klanken die David Kelley uit de vingers toverde. Gelukkig zaten deze ook vrij prominent in de mix wat een soulvolle  song als ‘If I Could Only Sing’ nog wat extra warmte gaf en zorgde voor een prima wisselwerking tijdens de gitaarsolo van ‘Circle of Friends’.

De Delgado Brothers hadden er duidelijk zin in vanavond en ook de trouwste fans werden op hun wenken bediend met ‘Fair Warning’ uit hun debuutplaat. Zo zaten in de eerste setgedeelte ook nog ‘Mama’s Cryin’ en ‘Be The One’ met die heerlijke Eagles-vibe. Uiteraard werd ook duchtig gepuurd uit het nieuwe album met o.a. ‘The River’ waar de Latin-invloeden de boventoon voeren. Maar het ontegensprekelijk hoogtepunt voor de pauze was het meeslepende ‘Talk To Me’, waarin Joey Delgado’s Gibson door merg en been ging en Steve’s liefde voor zijn echtgenote in elke noot hoorbaar was…

Tijd voor een korte break en voor de Delgado Brothers betekende dat…de zaal in en collectief tijd maken voor een babbeltje… Wat een ongelooflijk sympathieke en ‘down to earth’ band, niks kapsones of sterallures, wel oprechte dankbaarheid en diep respect voor hun fans!
Deel 2 werd afgetrapt met de titeltrack van de nieuwe schijf ‘Two Trains’ en groovy versie van ‘Melissa’. Ook nu werden oud en nieuw werk perfect afgewisseld en in ‘Explore Your Mind’ en ‘Man Without A Plan’ laat Steve Delgado zich opmerken met fraaie percussieve drumlijnen. En misschien ook het perfecte moment om zijn mooi warm stemgeluid even in de kijker te zetten.
Toch waren het de échte bluesfans die ongetwijfeld hun hart zullen opgehaald hebben bij Let’s Get Back’, ‘Something About My Baby’ en ‘If I Don’t Get Home’. Deze laatste 2 songs werden ook opgenomen door niemand minder dan John Mayall, een groter compliment kan je in het genre amper krijgen! En ‘If I Don’t Get Home’ was meteen ook hét nummer van de avond: schitterend gezongen en een wondermooie gitaarsolo waarmee Joey Delgado me in gedachten regelrecht meevoerde naar, de ons veel te vroeg ontnomen, Gary Moore! Absolute klasse!!!!!

Het was dus ruim 2 uur intens genieten van deze unieke band in de blueswereld! In Europa zeker nog te ontdekken door velen, maar als een blend van blues, soul, funk in een Latin-jasje je iets zegt…dan zit je bij de Delgado Brothers méér dan goed!!! We kregen nog het nieuwe ‘Live for Today’, had zo op een Santana-plaat kunnen staan, als ultieme afsluiter van een uitstekend concert! Ik hoop oprecht dat deze Delgado Brothers héél snel terug in Europa kunnen touren, want L.A.’s best bewaarde geheim verdient zoveel meer!!
Met dank aan Francis Geron en crew voor alweer een memorabele avond en concert!
Delgado Brothers is:
Steve Delgado: vocals / drums