MYSTERY – Spirit of 66, Verviers (B) (review – pictures)

Mystery
Spirit of 66, Verviers (B)
10 april 2019

Review en fotoalbum : Jo De Boeck

Hoewel ik erg uitkijk naar elke band die op mijn Liveacts Belgium schema verschijnt, dit Canadees symfonisch rock quintet tovert misschien nog een nét iets bredere glimlach op mijn gelaat. Normaliter besteed ik in mijn reviews altijd wat ruimte voor een stukje bandhistoriek, maar voor Mystery deed ik dat al uitgebreid in mijn concertreview (https://liveactsbelgium.com/2017/08/20/2017-review-mystery-spirit-of-66/) van een memorabele 18 augustus 2017.
Maar er is wél een aanvulling van formaat vereist daar Mystery inmiddels het schitterende album ‘Lies and Butterflies’ bij elkaar pende. Ga de jaarlijstjes 2018 en albumrecensies er maar op na, dit is een méér dan geslaagde opvolger van ‘Delusion Rain’ (2015)! En een extra argument om hun optreden in de Spirit of 66 niet missen!

Bij aankomst in Verviers loop ik al snel drummer Jean-Sébastien Goyette tegen het lijf bij de ingang van de venue. Een fijne babbel leert me dat de band enorm genoot van hun shows in Polen en Nederland.  Goeie vooruitzichten dus voor het concert op Belgische bodem, in een venue waar Mystery altijd met veel plezier terug komt. Naast onze landgenoten ook weer flink wat fans uit Frankrijk, Duitsland, Nederland en Luxemburg. En toch hadden er nog een paar rijen extra mogen staan voor een band van dit kaliber…het onthaal door het publiek was desondanks uitbundig en hartelijk.

Mystery serveerde meteen één van mijn favoriete nummers ‘Delusion Rain’ en het nieuwe ‘Come to me’ – wat live een enorme catchy drive kreeg. De stembanden van zanger Jean Pageau werden ook meteen fiks op de proef gesteld, misschien zelfs een beetje te hard want sommige uithalen misten sporadisch een héél klein tikkeltje zuiverheid in de openingsfase. Gelukkig ebde dat snel weg en zat alles nagenoeg perfect in ‘Something To Believe In  -met dat prachtig opgebouwde instrumentale middenstuk- en  het sfeervolle ‘How Do You Feel?’. Ook al twee songs uit het recente ‘Lies and ‘Butterflies’ en dus sloot Mystery het eerste setgedeelte af met wat oudere songs zoals ‘Pride’ en ‘The Scarlett Eye’. En als klap op de vuurpijl het briljante epos (klokt 19.30 minuten af op Delusion Rain-schijf) ‘The Willow Tree’: Mystery op zijn best, maar ook de perfecte gelegenheid voor gitaristen Michel St-Père en Sylvain Moineau om hun skills te etaleren!

Een goed recept wijzig je beter niet teveel moet Mystery gedacht hebben, dus kregen we -na een korte pauze- opnieuw een perfect gedoseerde set van ‘old and new’.
Nieuwe tracks à la ‘Looking Something Else’, ‘Dare To Dream’ en ‘Where Dreams Come Alive’ winnen op het podium trouwens nog een stuk aan kracht. De dynamische ritmetandem Goyette/Fournier is dan ook van goudwaarde voor deze muziek. Ze bieden het perfecte tegengewicht aan die rijke toetsenpartijen, meerstemmige zanglijnen en melodieus gitaarwerk waar Mystery een patent op heeft.
Jean Pageau bewees eveneens de geknipte vocalist te zijn voor dit genre en vooral de versie van ‘The Sailor And The Mermaid’ was van een heel hoog niveau! Voor de finale opteerde Mystery voor ‘Shadow Of The Lake’ en een song die quasi nooit in hun setlist mag ontbreken: ‘A Song For You’! Mooi werk van Jean Pageau op dwarsfluit trouwens! Wat mij betreft de ideale song voor wie de band wil ontdekken, voor de fans afsluiter van formaat!

Een oververdiende staande ovatie en eindeloos respect was Mystery’s deel, het publiek kreeg het dubbel terug onder de vorm van 2 fantastische toegiften: ‘Chrysalis’ en ‘The Preacher’s Fall’. En daarmee viel het doek over een mooie avond voor fans van symfonische rock! In oktober 2019 komt Mystery nog eens terug naar Europa en ik zal met plezier opnieuw een avondje reserveren om hen aan het werk te zien!
Met dank aan Francis Geron en de Spirit of 66-crew.

Mystery is:

Jean Pageau