BELEUVENISSEN III (REVIEW & PICS)

Vrijdag 26 Juli 2019
Ertebrekers en Kid Creole & The Coconuts

Tekst: Philip Verhaege
Fotoalbum: Kid Creole & The Coconuts
Fotoalbum: Ertebrekers

hgv2019-3

De vakantie is haast halfweg en heel wat festival zijn reeds verleden tijd. Maar het grote Leuvense stadfestival ‘Het Groot Verlof’ floreert in al zijn glorie. Op vrijdag 26 juli 2019 vond Beleuvenissen III plaats. Als muziekfanaat kon je kiezen tussen de Vismarkt, het Hogeschoolplein, de Grote Markt en/of de Oude Markt. Muzikale toppers op verschillende pleinen in de stad met ronkende namen als Kid Creole & The Coconuts, Ertebreakers, Bent Van Looy, MIRRANDA (het nieuwe project van Willow’ Pieter-Jan Van Den Troost en Pieter Schrevens uit Five Days) , Rock ‘n’ Roll High School, Philip Masure en Stu Bru dj’s Eppo Janssen, Thibault Christiaensen en Stijn Van de Voorde. Leuven presenteert op drie vrijdagen heel wat gratis concerten. Op deze laatste vrijdagavond daagden volgens de organisatoren zo’n 15.000 mensen op voor dit muzikaal totaalspektakel.

RW3B0026

Wij trokken naar een overvolle Oude Markt. Ertebrekers, de band die werd opgericht door Filip Kowlier, rapper Jeffrey ‘Jefferson’ Bearelle en toetsenist Peter Lesage mocht daar de aftrap geven. Karel De Backer beheerst de drumsticks en Kasper Cornelus zorgt voor enkele gitaarriffs en heel wat vingerzettingen op klavier. Ertebrekers kwam hun nieuwe album ‘Créme’ voorstellen. De opvolger voor ‘Otel’. Als dit alles niet zomers klinkt. Gisteren speelde we in Gent, het was 40 gr., maar het publiek was niet zo warm als hier, zegt Kowlier in het gezellig Izegems. Vakantie, groot verlof… Tijd om het dansen in te zetten.

RW3B0051

Het exotisch klinkende ‘Shimokitazawa’ (Hey, hallo Japan!), het relaxte en funky  ‘De Zji’ (De Zee) en ‘Duodgeweune’ én die eighties feel dat werd gecreëerd in nummers als ‘Paranoia’ en ‘Kom Ter Bie’ zorgden voor een leuk feestje in Leuven. Jeffrey en Filip zetten het jonge volkje zo naar hun hand. West-Vlaamse rap en hip-hop, synthesizer beats én bass-drum rhyms, goed voor een ‘feeling good funky party’ op de Oude Markt.

RW3B0146a

Nog zo’n een sfeermaker is met grote absolutie ook Kid Creole & The Coconuts.Kid Creole, aka August Darnell, werd in 1950 geboren in de New Yorkse The Bronx. Op 15-jarige leeftijd begon hij als bassist bij de band The In-Laws, de groep van zijn halfbroer Thomas ‘Stony’ Darnell Browder. In 1976 bereikte het duo een nummer één notering in de Amerikaanse Charts met de Dr. Buzzard’s Original Savannah Band en de hitsingle ‘Cherchez la Femme/Se Si Bon’. In 1980 richtte Darnell dan de formatie Kid Creole & The Coconuts op. Hij bracht met zijn muziek enige flamboyante calypso tunes naar de popsound.

RW3B0378

Kid Creole nodigde samen met zijn Coconuts,  Leuven uit voor een groot salsa feest. The Coconuts, een sexy gekleed vrouwelijk trio, én een strakke ritmesectie, inclusief een driedelige blazerssectie, zetten meteen ‘Caroline Was A Dropout’ in de steigers. Kid Creole is bijzonder goed bij stem, fysiek nog steeds in bloedvorm en steekt rigide in een paars Zoot-pak. Hij zet zijn hoed schuin en continueert met hits als het smooth funky ‘Stool Pigeon’ en ‘No Fish Today’. De cabaretière en ritmische moves van zijn Coconuts influenceren ook Kid’s bewegelijkheid. Tijdens ‘Annie, I’mNot Your Daddy’ laat hij zich andermaal escorteren door het vrouwelijk schoon. Salsa, limbo, tango, merengue, conga en rumba…. alles zit verpakt in het showelement. Sessiedrummer Dave Imby, straight from Puerto Roco, kondigt Kid aan. Ware het niet dat Dave Imbrecht recht uit Nederokkerzeel komt. “I want to thank you for being myself”, dolt Kid en zet speciaal voor zijn x-vrouw, die gelukkig niet in het publiek zit, het reggae doorspekte ‘Gina Gina’ in. Hier komt Mark Anthony Jones in de spotlights met zijn opwindende gitaarriffs.

RW3B0293

Kid verdwijnt even van het podium en laat het vocale werk aan Coconut Roos Van Awesome, Sarah McGrath en Charlotte De Graaf. Vooral Roos trekt de aandacht bij Betty Wright’s classic ‘Clean Up Woman’ en ‘My Boy Lollipop’, een hit voor Millie Small in 1964. Kid komt terug in een nieuwe outfit, met een vernieuwde energie en met considerabele choreografische danspassen. Hij laat zo heel wat ruimte aan zijn bandleden tot soleren. Met een uitgesponnen ‘Endicott’ uit 1985, deed hij de Oude Markt voor een zoveelste keer accorderen.

RW3B0220

Als er één iemand is die een bisnummer haast dertig minuten kan laten boeien, dan is het Kid Creole & The Coconuts wel. Met (No More) ‘Casual Sex’, hoe kan het ook anders, keren we nog een laatste keer terug naar die Calypso hot place. Er werd gedanst, gezongen en gedronken…En zou Annie nu haar Daddy al gevonden hebben…!

Tekst: Philip Verhaege                                                                   Met dank aan de stad Leuven
Fotoalbum: Kid Creole & The Coconuts
Fotoalbum: Ertebrekers